Prezenţa la prima probă scrisă, respectiv cea de Limba şi literatura română, din cadrul simulării examenului de Evaluare Naţională, desfăşurată luni, 11 martie, în judeţul Iaşi, a fost una foarte bună, de 95,99% la clasa a VII-a și, respectiv, de 96,22% la clasa a VIII-a, niciun candidat nefiind eliminat din concurs. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Iaşi, simularea s-a derulat în 180 de unități de învățământ, în intervalul orar 9.00-11.00, iar subiectele au ajuns la elevi fără întârzieri. Evaluarea tezelor are loc la nivelul fiecărei unități școlare, iar primele rezultate vor fi afișate în ziua de 22 martie 2019. În total, în judeţul Iaşi, la simularea examenului de Evaluare Naţională (clasa a VIII-a) au fost înscrişi 8.083 de elevi, din care 3.507 în mediul urban şi 4.566 în mediul rural. Dintre aceştia s-au prezentat la examen 7.768 de elevi, din care 3.419 în urban şi 4.349 în rural. De la prima probă a simulării au abssentat 305 elevi, din care 88 în mediul urban şi 217 în mediul rural. În ceea ce priveşte simularea examenului de Evalaure Naţională la clasa a VII-a, la nivleul judeţului Iaşi au fost înscrişi în acest an 7.777 de elevi, din care 3.702 în mediul urban şi 4.075 în mediul rural. S-au prezentat la examen 7.465 de candidaţi, din care 3.598 în urban şi 3.867 în rural, numărul total al absenţilor fiind de 312, din care 104 în mediul urban şi 208 în mediul rural. Calendarul simulării EN (pentru clasa a VIII-a) are următoarea configurație: 11 martie – Limba și literatura română; 12 martie – Matematică; 13 martie – Limba și literatura maternă; 22 martie -comunicarea rezultatelor. Subiectele sunt elaborate de către specialiștii Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE) și sunt proiectate astfel încât tratarea lor să valorifice capacitatea elevilor de a se exprima pe temele din programa de examen, parcurse până la această dată. Corectarea lucrărilor va fi realizată, în baza unor bareme care asigură unitatea şi obiectivitatea evaluării şi notării la nivel naţional, de către doi profesori, de regulă, din unităţile de învăţământ în care elevii susţin simularea. Rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral în vederea adoptării unor măsuri adecvate pentru îmbunătățirea performanțelor școlare. La solicitarea scrisă a elevului sau a părintelui/tutorelui, notele obținute la simulările naționale pot fi trecute în catalog. Potrivit Ministerului Educaţiei Naţionale, la nivel național, simularea Evaluării Naționale pentru elevii clasei a VIII-a, la care participă, în premieră, și elevii clasei a VII-a, se adresează celor aproximativ 350.000 de elevi înscriși în clasele VII-VIII la începutul anului școlar 2018-2019. Obiectivele acestei simulări sunt familiarizarea elevilor cu rigorile examenului pe care îl vor susţine la finalul ciclului gimnazial, stabilirea nivelului real de pregătire atins în această etapă, precum şi optimizarea pregătirii în vederea obținerii unor rezultate satisfăcătoare la probele din luna iunie. (E.M.)