Rezultatele de la prima sesiune a Bacalaureatului din acest an arată „eşecul” sistemului educaţional şi „incapacitatea Guvernului de a aduce şcoala românească în secolul XX”, a afirmat, luni, deputatul Raluca Turcan, prim-vicepreşedinte PNL. Ea a făcut un apel la toate partidele politice parlamentare să ia imediat în dezbatere proiectul preşedintelui Klaus Iohannis „România educată” şi să fie transpuse în legislaţia actuală cele mai bune soluţii pentru şcoala românească. „Felicitări celor peste 86 de mii de elevi care au reuşit să promoveze examenul de Bacalaureat. (…) Însă, trebuie să nu uităm că aproape 50 de mii de elevi nu au reuşit să promoveze examenul maturităţii. (…) Bacalaureatul nu a fost nici în anul 2019 un examen despre capacitatea elevilor de a înţelege procese şi fenomene şi de a-şi dezvolta competenţe şi abilităţi pentru a se integra în societate şi pe piaţa muncii”, se arată într-un comunicat de presă transmis luni AGERPRES de Turcan. În opinia sa, aceste rezultate indică „aceleaşi vechi probleme”: inechitatea din sistemul educaţional; evaluările nu sunt bazate pe standarde şi nici pe competenţe; programele şcolare. „Când o jumătate de generaţie nu ajunge să aibă o diplomă de Bacalaureat sau altă diplomă de învăţământ tehnic sau profesional, nu este eşecul copiilor, ci al întregului sistem”, a susţinut deputatul PNL. Potrivit acesteia, câteva „soluţii simple şi la îndemâna Ministerului Educaţiei” sunt pregătirea unor profesori mai buni prin „Şcolile de Profesori”- punerea în aplicare a masteratului didactic şi sprijinirea absolvenţilor de studii superioare să îmbrăţişeze meseria de dascăl prin susţinerea cu burse şi programe de mentorat, pregătirea continuă a profesorilor de la clasă şi motivarea lor să facă performanţă; scăderea ratei abandonului şcolar şi creşterea rezultatelor de la clasă prin generalizarea programului After-School (un tichet în valoare de 400 de lei pentru fiecare copil de a merge la un astfel de program de pregătire) şi generalizarea programului „Masă la Şcoală” (prin care fiecare elev să primească o masă caldă sau un pachet alimentar diversificat în valoare de 10 lei/zi); adaptarea programei şcolare, a planului-cadru şi examene de final de an care să evalueze competenţe, cunoştinţe şi să direcţioneze absolvenţii spre anumite trasee educaţionale/profesionale. „Sunt proiecte care se află deja în dezbatere parlamentară şi pot deveni legi din această toamnă. Dacă vom continua cu acelaşi sistem rudimentar de învăţământ, bazat pe cantităţi şi nu pe educarea fiecărui elev, România va fi ameninţată de o gravă criză de specialişti şi de forţă de muncă înalt calificată”, a adăugat Raluca Turcan. (AGERPRES