Problemele cu care se confruntă agenţii economici din zona Moldovei, legate de lipsa forţei de muncă şi calificarea profesională a propriilor angajaţi, ar putea fi atenuate şi chiar eliminate pe termen lung, odată cu o mai mare apropiere între mediul de afaceri şi şcoală, materializată prin promovarea învăţământului profesional dual în România, singura soluţie, potrivit specialiştilor, de asigurare a continuităţii activităţii firmelor, fie ele de stat sau private. Un pas înainte în rezolvarea acestor probleme a fost făcut astăzi, odată cu semnarea protocolului de colaborare între Camera de Comerț și Industrie (CCI) Iași și Autoritatea Națională pentru Formare Profesională Inițială în Sistem Dual din România (ANPFPISDR). „Prin semnarea acestui document, Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi devine o interfaţă între învăţământul dual şi firmele locale. Este binecunoscut faptul că piața forței de muncă duce în prezent lipsă de meseriași. Fie că vorbim de migrația lucrătorilor calificați, fie de schimbul de generații care, iată, nu aduce din urmă un număr suficient de mare personal calificat în domeniile tehnice, cert este că firmele au probleme din ce în ce mai mari. Chiar și în condițiile în care aceste meserii au devenit tot mai bine plătite, tot nu se găsește suficient personal calificat. Trebuie schimbată o anumită mentalitate care încă mai persistă la nivelul părinților și al copiilor: aceea că un trai mai bun înseamnă obligatoriu să ai studii superioare și, eventual, să desfășori o muncă de birou, cu un laptop în față. Realitatea arată că nu este chiar așa. Există o multitudine de calificări tehnice bine plătite, care nu necesită studii superioare. Și, în același timp, nu toți copiii au aceleași înclinații și aptitudini. Cei cu înclinații tehnice trebuie încurajați să se îndrepte spre învățământul profesional dual, care se corelează cu necesitățile pieței muncii și include o componentă majoră de practică efectivă și reală într-o firmă, ceea ce, dublat de seriozitatea tânărului, duce la certitudinea unui loc de muncă, repet, bine plătit, la finalizarea școlii. Iar pe de altă parte, nimeni și nimic nu împiedică acel tânăr ca, ulterior, să-și continue studiile, să facă o facultate. Dar esențial este că la finalul școlii, urmată în cadrul învățământului profesional dual, acel tânăr este instruit, are o calificare și are și un loc de muncă, de multe ori chiar în cadrul firmei în care a efectuat practica. Se creează astfel un fel de ”piață” a învățământului, pe segmentele: dual, profesional și tehnologic, astfel că elevii vor beneficia de avantajele cunoașterii unei meserii și ale dobândirii unei calificări”, a declarat Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași. Prezent la lansarea biroului regional de la Iaşi, Ionel Gabriel Bratu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Formare Profesională Iniţială în Sistem Dual din România, a precizat că semnarea protocolului cu CCI Iaşi se înscrie în strategia instituţiei pe care o conduce, care prevede deschiderea a opt birouri regionale, în parteneriat cu camerele de comerț și industrie. „Obiectivul principal al deschiderii biroului de la Iaşi, care va acoperi Regiunea de Nord-Est şi care este al cincilea inaugurat, după cele din Argeş, Constanţa, Timişoara şi Mureş, este acela de a ne apropia de mediul de business, întrucât învățământul dual se organizează doar la solicitarea agenților economici. Obiectivele imediate sunt apropierea de oamenii de afaceri, promovarea strategiei de dezvoltare, identificarea resursei umane și promovarea oportunităților pentru mediul de afaceri. Și deopotrivă pentru elevi și părinți asigurarea că a învăța o meserie și a avea la vârsta majoratului un loc de muncă bine plătit este o șansă în plus”, a afirmat Ionel Gabriel Bratu. Preşedentele ANPFPISDR a mai spus că este necesară o armonizare legislativă a retenţiei elevilor din învăţământul dual către agenţii economici, „Trebuie să facem în aşa fel încât la sfârşitul şcolii, elevul să poată avea o meserie şi, implicit, un loc de muncă”, a adăugat Ionel Gabriel Bratu. Totodată, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Formare Profesională Iniţială în Sistem Dual din România a subliniat că pe lângă statutul juridic, şcolile profesionale ar trebui să fie înfiinţate în funcţie de profilul economic al regiunii/judeţului respectiv, acesta dând ca exemplu în acest sens unitatea de învăţământ dual cu profiul auto din judeţul Argeş, care asigură cadre specializate pentru Uzinele Dacia de la Mioveni. Prezent la ceremonia de lansare a biroului regional de la Iaşi al ANPFPISDR, preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi, Maricel Popa, a declarat că, pentru a-şi dovedi utilitatea, legislaţia în domeniul învăţământului profesional dual ar trebui să sufere o serie de modificări, în special în ceea ce-i priveşte pe elevii care termină această formă de educaţie şi care, în opinia şefului administraţiei judeţene, ar trebui să profeseze „măcar câţiva ani” în cadrul unităţii economice cu care respectivul elev a încheiat contractul de şcolarizare profesională. În replică la propunerea înaintată de preşedintele CJ Iaşi, Camelia Gavrilă, preşedintele Comisiei de învăţământ, tineret şi sport din Camera Deputaţilor, prezentă, de asemenea, la ceremonia de semnare a protocolului cu Agenţia Naţională pentru Formare Profesională Iniţială în Sistem Dual din România, care a avut loc la sediul Camerei de Comerţ şi Industrie, a precizat că un astfel de lucru nu este posibil, ca urmare a recomandărilor Uniunii Europene, potrivit cărora absolventul învăţământului dual nu este obligat ca la terminarea studiilor să devină angajatul firmei cu care a fost încheiat contractul. La rândul său, Genoveva Farcaş, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar General al judeţului Iaşi, a anunţat că pentru anul şcolar 2019/2020, la nivelul judeţului Iaşi sunt disponibile 134 de locuri pentru învăţământul profesional dual, aproape dublu faţă de anul şcolar anterior, când au fost disponibile 64 de locuri la această formă de învăţământ. De remarcat că, până la această oră, pentru cele 134 de locuri de la învăţământul dual au depus dosare de înscriere doar 34 de candidaţi. „Pentru reuşita învăţământului dual este nevoie atât de sprijinul autorităţilor locale cât şi de cel al agenţilor economici. Numai sprijinul şcolii nu este suficient în succesul acestui demers. Este, de asemenea, nevoie de îmbunătăţirea infrastructurii învăţământului dual şi aici mă refer în special la atelierele de lucru, dar nu numai, la care se adaugă o curriculă adecvată acestei forme de învăţământ, în aşa fel regândită încât să ofere un minim de cunoştinţe generale pentru elev, la care, apoi, să fie adăugate cunoştinţe tehnice temeinice”, a afirmat Genoveva Farcaş. (Edmond Macri)