Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunţă, într-un live pe Facebook, deschiderea traficului rutier pe Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj-Deva. Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructura susţin că CNAIR a preluat nodul Ilia de la constructorul Lotului 3, fără acordul acestuia. „Începând de acum se va putea circula pe autostradă pe tronsonul Şoimuş – Ilia”, arată CNAIR, care a postat live pe Facebook deschiderea traficului pe Lotul 4. De asemenea, Centrul Infotrafic al Poliţiei Române informează că, potrivit CNAIR, circulaţia rutieră pe lotul 4 (Şoimuş – Ilia, 22 de kilometri) al autostrăzii A1 Lugoj – Deva a fost oficial deschisă. Acest tronson este parte integrantă a coridorului 4 Pan european (Rin – Dunăre). Asociaţia Pro Infrastructura susţine că, miercuri, „CNAIR a deschis circulaţia pe lotul 4 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, preluând nodul Ilia de la constructorul lotului 3, fără acordul acestuia”. Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, spunea, marţi, că Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj-Deva va fi deschis traficului săptămâna viitoare. El afirma că antreprenorul spaniol al Lotului 3 a fost înştiinţat să remedieze neconformităţile în termen de zece zile, în caz contrar contractul urmând să fie reziliat, iar autostrada să fie preluată de CNAIR. „Am decis să vin astăzi la Lotul 4 şi Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva pentru a discuta ultima oară cu antreprenorul de pe Lotul 3. Lotul 4, după cum ştiţi este finalizat, s-a făcut recepţia şi ce este cel mai important de meţionat: săptămâna viitoare, cel târziu marţi, va fi dat în trafic, Lotul 4. Antreprenorul spaniol a primit în cursul zilei de ieri o înştiinţare de remediere pentru neconformităţile găsite la Lotul 3, pentru a le remedia într-o perioadă de zece zile. Asta înseamnă că joia viitoare dacă nu remediază aceste neconformităţi care ţin de siguranţa traficului, Compania de Autostrăzi va purcede la rezilierea contractului, va prelua autostrada Compania de Autostrăzi”, declara, marţi, Răzvan Cuc. El spunea că CNAIR va face acele remedieri, care se pot face în zece zile, şi vor daţi în trafic şi ceilalţi kilometri, până la sfârşitul lunii august. „Nu am de ce să mai arăt clemenţă sub nicio formă faţă de antreprenorul Lotului 3, în condiţiile în care m-a asigurat, cu dvs de faţă, de atâtea ori, că va fi gata cu acest lot, comisia de recepţie a venit încă de săptămâna trecută, au constatat anumite neconformităţi, aşa cum spuneam, pe acest lot şi drept urmare s-a emis această înştiinţare. Suplimentar, s-a transmis o factură de penalităţi de 73 de milioane de lei pentru antreprenorul de pe Lotul 3, pentru întârzierile pe care le-a avut de-a ungul contractului (…)”, afirma Cuc. El spunea că a avut discuţii cu antreprenorul şi i-a spus care sunt consecinţele. „Nimeni nu are absolut nicio problemă cu vreun antreprenor străin, dar nu poţi să vii în România şi să mă obligi să merg după condiţiile pe care mi le impui tu, ca şi antreprenor. Ori mergi după condiţiile legale, ori aduci toate documentele ca să-ţi fie plătite lucrările, nu vii să-mi spui: ştiţi că aţi putea face o concesiune, nu fac nicio concesiune cu nimeni. Nici cu români, nici cu străini”, mai spunea el. Cei 22 de kilometri noi recepţionaţi luni pe Autostrada 1 (A1), între localităţile Şoimuş şi Ilia din judeţul Hunedoara (Lotul 4 Lugoj- Deva), nu au putut fi deschişi circulaţiei din cauză că nu poate fi descărcat traficul rutier de pe acest sector, anunţa, luni seara, CNAIR. Antreprenorul acestui contract în valoare de peste 419 milioane lei fără TVA este Asocierea Tehnostrade – Spedition UMB. ”Bretelele rutiere care ar fi permis descărcarea traficului auto de pe lotul 4 se află pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, pe care nu a putut fi începută recepţia din cauză că nu au fost îndeplinite condiţiile tehnice necesare”, se arăta într-un comunicat al CNAIR. Recomandarea ca recepţia să nu fie demarată pe lotul 3 a venit chiar din partea consultantului, care a monitorizat şantierul. ”În această situaţie, antreprenorul spaniol (asocierea Teloxim Con – Comsa – Aldesa Construcciones – Arcadis Eurometudes) a refuzat propunerea CNAIR de a recepţiona ca obiect separat un sector care asigură accesul la bretelele rutiere de la Nodul Ilia, ceea ce ar fi permis deschiderea circulaţiei între Nodurile Şoimuş şi Ilia”, spuneau reprezentanţii CNAIR. De altfel, nu este pentru prima oară când antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva creează probleme din cauza calităţii slabe a lucrărilor, au adaugat ei. ”Asocierea Teloxim Con – Comsa – Aldesa Construcciones – Arcadis Eurometudes a fost la un pas de rezilierea contractului în anul 2017 tocmai din cauza faptului că a folosit materiale de slabă calitate şi nu a respectat metodologiile de lucru, situaţie care a dus printre altele la prăbuşirea, încă din faza de şantier a unui segment de drum, pe o lungime de 70 m şi o lăţime de 11 m”, mai spuneau reprezentanţii CNAIR. (sursa. www.news.ro)