Comisia parlamentară de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), a desfășurat marți, 3 septembrie, audieri într-un nou dosar ce vizează contractul de vânzare – cumpărare a companiei „Air Moldova”, transmite MOLDPRES.
Audierile au durat circa patru ore, timp în care la întrebările membrilor comisiei au răspuns mai mulți foști oficiali. Printre cei audiați se numără Vitalie Iurcu, ex-secretar de stat la Ministerul Economiei și Infrastructurii (MEI), Octavian Calmâc, ex-ministru MEI, Vladimir Baldovici, ex-director al Agenției Proprietății Publice (APP), Veronica Pricop, ex-secretar de stat la Ministerul Finanțelor, Serghei Bucataru, ex-secretar de stat la MEI și ex-președinte al consiliului de administrare al „Air Moldova”, Iulian Scorpan, director general al „Air Moldova”. La audieri au fost invitați și fostul premier Pavel Filip, fostul ministru al Economiei, Chiril Gaburici și reprezentanți ai companiilor Blue Air și Civil Aviation Group, aceștia însă nu s-au prezentat.
După audieri, președintele comisiei de anchetă, Igor Munteanu, a declarat că privatizarea „Air Moldova” a fost „un exercițiu ineficient, netransparent și ilegal, întrucât au fost încălcate principiile de bază ale deetatizării proprietății publice”. „Putem constata că la aproape un an de la privatizare, scopul acesteia nu a fost atins, iar modalitatea de privatizate prin concurs selectată de autorități a fost ilegală”, a afirmat Munteanu. El a adăugat că în aceste condiții, MEI trebuie să verifice, printr-un audit complex, starea fondurilor investite în acest contract de privatizare și îndeplinirea obligațiilor contractuale asumate de către cumpărător.
Potrivit lui Munteanu, în anul 2018, autoritățile au decis privatizarea companiei „în condiții netransparente și cu o viteză amețitoare, care au generat multe întrebări în societate”. Totodată, din anul 2014, nu mai există niciun raport de audit independent al situațiilor financiare la „Air Moldova”, chiar dacă acestea au fost contractate și achitate. „Compania nu a fost pregătită pentru privatizare. Decizia vânzătorului de a o privatiza nu a fost precedată de măsuri de restructurare. Evaluarea companiei a fost efectuată cu derogări de la cadrul legal, astfel calitatea evaluării a influențat prețul cu care a fost scoasă la vânzare compania. Modul de privatizare a fost ales prin concurs comercial. Alegerea a fost decisă cu abateri și este ilegală, întrucât privatizarea bunurilor proprietate publică de o importanță deosebită pentru economie se efectuează prin proiecte individuale”, a punctat Munteanu.
Sursa citată a adăugat că la aproape un an de la privatizarea companiei, situația „Air Moldova” nu s-a îmbunătățit fundamental. Astfel, conform informațiilor contabile transmise la APP, până la 31 iulie 2019, suma datoriilor companiei n-a suferit schimbări esențiale, iar noii proprietari nu au atras nici un leu din resurse proprii sau finanțări pe termen lung.
Fostul director al APP, Vladimir Baldovici, a declarat la audieri că înainte de privatizare, „Air Moldova” avea datorii de 1,3 mlrd de lei, compania fiind practic în insolvabilitate.
Raportul complet la acest subiect va fi întocmit de comisia de anchetă în următoarele 15 zile.
Compania moldovenească „Air Moldova” a fost achiziționată în toamna anului trecut de către compania românească Civil Aviation Group S.R.L., în cadrul unui concurs comercial, anunțat de APP. Valoarea tranzacției de vânzare–cumpărare a depășit suma de 1,2 miliarde de lei, dintre care 50 milioane de lei au fost transferați la bugetul de stat, restul sumei reprezintă datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite. Compania Civil Aviation Group SRL este fondată de un grup de investitori, cota cea mai mare fiind deținută de compania cu renume internațional Blue Air.