Repere orientative pentru dezvoltarea preșcolarului în familie – ghid pentru părinți și copii

În contextul actual, în care toate activitățile din mediul școlar au fost suspendate, dar se continuă comunicarea cu preșcolarii și elevii, Inspectoratul Școlar Județean (IŞJ) Iași a elaborat ghidul ”Repere orientative pentru dezvoltarea preșcolarului în familie”, prin care activitățile specifice perioadei de educație timpurie sunt prezentate pe înțelesul tuturor: copii și părinți. Pornind de la ideea dezvoltată de Françoise Dolto: La nașterea sa, copilul transformă doi adulți în părinți. Așadar, copilul este cel care îi creează pe părinți și fiind conștienți de faptul că în această perioadă, a educației timpurii, copilul are nevoie de cât mai multă atenție și sprijin din partea adultului, autorii – un grup de profesori pentru învățământ preșcolar, coordonați de inspectorul de specialitate, prof. Mihaela Simion – aduc în atenție o serie de activități ludice ce pot contribui la menținerea stării de bine a copiilor preșcolari, a tonusului fizic, a mișcării, a bunelor relații cu cei din familie, chiar și în această perioadă de izolare la domiciliu. ”Este important ca și în aceste zile copilul să desfășoare activități în parteneriat cu părinții și frații, activități care au drept scop dezvoltarea pe toate palierele esențiale la această vârstă – dezvoltare fizică, a igienei și sănătății personale, dezvoltare socio-emoțională, dezvoltarea limbajului, dezvoltare cognitivă. Ghidul include activități atractive, ușor de realizat în mediul familial, ce au drept scop crearea stării de bine pentru copil, dar și comunicarea pozitivă. Sunt prezentate jocuri de mișcare – unele dintre ele cunoscute de părinți din vremea copilăriei – experiențe ușor de realizat acasă pentru descoperirea unor fenomene fizice pe înțelesul copiilor, dar și jocuri ce antrenează gândirea, dezvoltarea limbajului sau exprimarea propriilor sentimente și trăiri sufletești. Ghidul pune la dispoziția cititorilor o listă de site-uri educaționale care sugerează mai multe astfel de activități pentru petrecerea timpului alături de copil”, afirmă prof. Mihaela Simion, inspector școlar pentru educație timpurie în cadrul ISJ Iași. Și în această perioadă de vacanță, dar și pe toată durata suspendării cursurilor, ghidul ”Repere orientative pentru dezvoltarea preșcolarului în familie”, poate constitui o foarte bună sursă de inspirație pentru părinții copiilor preșcolari dornici de a diversifica activitățile și interacțiunile cu proprii copii. Deosebit de important este faptul că sub aparenta joacă pe care o generează activitățile propuse în acest material, copiii își exersează comunicarea, atenția, deprinderile motrice etc. Mai mult decât atât, aceste activități, precum și cele sugerate a fi accesate pe alte site-uri educaționale, creează o atmosferă pozitivă și de interacțiune autentică între copii și părinți. În această perioadă pot fi exersate în familie comportamentele de autonomie personală și socială a preșcolarilor, precum deprinderile de îmbrăcare, de igienă personală, de gestionare a spaţiului personal, capacităţile de a lua iniţiative, de a-şi îndeplini sarcinile în mod responsabil. Toate acestea trebuie să fie făcute într-un climat de încurajare, copiii au nevoie de confirmare din partea adulților pentru faptele lor bune. Este important să-i felicitaţi când au făcut bine ceva, mai ales dacă acest lucru este în sensul autonomiei pe care doriţi să o cultivați, evitând reacțiile negative (observații, mustrări etc). Sperăm ca acest material să vină în sprijinul părinților în căutare de idei pentru activitățile cu copiii de vârstă preșcolară, astfel încât cei mici și cei mari să depășească mai ușor și mai plăcut această perioadă atipică pe care o traversăm”, a precizat prof. dr. Genoveva Aurelia FARCAȘ, inspector școlar general. Ghidul poate fi consultat la adresa: http://isjiasi.ro/index.php/activitati-extrascolare/documente-specifice/1070-repere-orientative-pentru-dezvoltarea-prescolarului-in-familie.