Programele Rabla Clasic şi Rabla Moto au demarat de trei săptămâni, dar nu au evoluat conform aşteptărilor

Programele Rabla Clasic şi Rabla Moto au demarat de trei săptămâni, dar nu au evoluat conform aşteptărilor, a afirmat marţi ministrul Mediului, Costel Alexe, menţionând, însă, că solicitările pentru Rabla Plus sunt mai multe decât cele de anul trecut.

„Deşi am lansat relativ Programul Rabla Clasic, Rabla Moto, Rabla Plus, la începutul pandemiei, dacă la Rabla Clasic şi Rabla Moto nu suntem acolo unde am fi vrut pentru că, trebuie să recunoaştem, noua realitate ne-a pus pe ‘hold’ pe toţi şi economia românească şi nu doar românească, ci la nivel mondial, e în momentul de faţă în revenire. Avem la Rabla Plus veşti bune, în sensul că, în aceste trei săptămâni, de când am dat drumul la program, avem solicitări de maşini pentru rezervare, maşini rezervate mai mult decât anul trecut pentru aceeaşi perioadă”, a menţionat ministrul Mediului, în cadrul unei dezbateri organizate de Clubul Oamenilor de Afaceri Liberali (COAL).

Acesta a amintit că Guvernul României a majorat bugetul Administraţiei Fondului de Mediu de la 1,5 miliarde de lei cât a fost în 2019, la 2,8 miliarde de lei în acest an, iar banii vor fi injectaţi în economia românească, beneficiari fiind cetăţenii români.

De asemenea, ministrul Mediului a spus că iniţial intenţiona să organizeze un eveniment de lansare a programului Rabla Moto, „undeva in ‘indoor'”, dar acesta nu a mai avut loc din cauza pandemiei, însă a discutat cu colegii de la minister şi cu cei de la Agenţia Fondului de Mediu să fie organizat ulterior.

„După data de 15 mai, când va fi ridicată starea de urgenţă, cel mai probabil cred că după 1 iunie când, sper, să fie ridicată şi starea de alertă şi viaţa să îşi intre în normal, să facem un mare eveniment care să cuprindă şi Rabla Clasic, Rabla Plus şi Rabla Moto, să aibă acces cât mai mulţi români pentru că este şi interesul meu, ca ministru, ca numărul de beneficiari să fie unul cât mai mare”, a mai spus Costel Alexe.

La rândul său, Răzvan Pavel, preşedintele motoADN, a afirmat că vânzările de moto vor fi afectate anul acesta.

„Programul abia a început. Este destul de devreme să vorbim despre rezultate dar, totuşi putem observa că vânzările de moto vor fi afectate anul acesta. Am vorbit deja cu marea majoritate a importatorilor. În motociclism, practic, vânzările se fac la începutul anului, înainte de sezonul moto, iar acum totul este dat un pic peste cap, dar avem totuşi speranţe că vom avea rezultat ok. Există cereri la dealeri, există chiar şi cereri online pe rablamoto.ro ceea ce arata că există interes”, a precizat Răzvan Pavel.

Programul „Rabla Clasic” pentru anul 2020 a demarat pe 17 martie, cu un buget de 405 milioane de lei, cel mai mare de la implementarea programului. Autorităţile estimează că vor exista 60.000 de beneficiari, cel mai ridicat număr din ultimii 15 ani.

Totodată, Programul „Rabla Plus” a început pe data de 25 martie, iar doritorii au posibilitatea să-şi cumpere o maşină full electric sau electric hibrid plug-in. Pentru prima dată în istoria sa, programul eco permite populaţiei inclusiv achiziţia de motociclete full electric.

De la înfiinţarea Programului „Rabla”, cel puţin 600.000 de autovehicule au fost scoase din uz şi circa 550.000 de autovehicule noi au fost achiziţionate.

Programul „Rabla Moto” va permite acordarea unei finanţări de 3.500 lei pentru achiziţia de motociclete şi scutere cu cilindree mai mare de 125 cmc şi cu emisii de CO2 mai mici de 125 g/km, dacă se casează o maşină mai veche de opt ani. Încă nu este posibilă casarea unei motociclete vechi pentru a accesa acest program.

Totodată, prin Programul „Rabla Moto Plus” va fi posibilă acordarea unei finanţări de 3.500 lei pentru achiziţia de motocicluri electrice cu motor electric având o putere nominală de maxim 4KW şi o viteză maximă constructiv mai mare de 45 km/oră. Pentru acest program nu este necesară casarea unei rable.

Datele oficiale arată că, în 2019, din peste nouă milioane de vehicule înmatriculate în România, doar 150.000 erau motocicluri, iar dintre acestea 106.000 aveau peste 12 ani vechime, în timp ce doar 12.000 erau mai noi de patru ani.

Anul trecut, piaţa moto din România a crescut cu 40%, unul dintre cele mai mari salturi din Uniunea Europeană (UE), însă ţara noastră are unul dintre cele mai mici parcuri de motociclete şi scutere din Europa.

motoADN este o asociaţie care susţine dezvoltarea motociclismului în România. AGERPRES