913 | Guaşă, ulei pe carton 176 x 105 cm | Museum of Modern Art, New York, SUA
În anii 1890, artistul catolic francez Georges Rouault (1871-1958) aparţinea şcolii simboliste prin filiaţia lui Gustave Moreau. La începutul secolului douăzeci, el a fost asociat cu Matisse şi cu fovii. Însă în 1913, el îşi crease un stil total personal, concentrat pe un subiect specific. Caracteristica sa este folosirea contururilor negre, grele, care dau picturilor lui ceva din aparenţa vitraliilor. Creaţia sa arată influenţa lui Cézanne, iar folosirea culorilor este îndrăzneaţă şi intensă, însă fără voioşia păgână a lui Matisse. Judecătorii apar în mod repetat în lucrările lui Rouault, la fel şi prostituatele şi alţi paria ai societăţii. Aceasta este o lucrare a unui om profund religios, al cărui creştinism se concentrează pe suferinţa lui Hristos şi a celor oprimaţi. Purtând robele şi pălăriile specifice judecătorilor francezi republicani, personajele sunt prezente ca nişte preoţi răuvoitori ai unei false religii – venerarea statului şi a nemiloasei sale justiţii laice. Ei aparţin unei omeniri decăzute, lipsite de graţie şi frumuseţe. Aceasta nu este o imagine care să placă ochiului, ci o invitaţie la implicarea artei în plan moral şi spiritual.
Adrian Filip