Investiția privată a fost realizată de o firmă românească, pe un teren concesionat de la Consiliul Județean Iași. Primele demersuri au fost întreprinse în urmă cu aproximativ trei ani. În 2017, SC Aerostar SA Bacău a concesionat de la Consiliul Județean Iași, suprafața de 16 000 m.p, pentru o perioadă de 49 de ani, în vederea construirii unui centru de mentenanță destinat avioanelor civile. În urmă cu câteva zile, centrul a fost inaugurat, iar primul avion a intrat pentru lucrări de mentenanță.
”Prin deschiderea acestui centru, asistăm la unul dintre cele mai importante momente din ultimii ani în județul nostru. Iașul primește un loc pe harta aeronauticii internaționale. Activitatea care se va desfășura aici este perfect integrată în planul de dezvoltare a aeroportului ieșean. Încă de la început s-a dovedit a fi un proiect ambițios, pe care l-am sprijinit, acesta aducând Iașului, în primă fază, 150 de noi locuri de muncă și făcându-l mai atractiv pentru companiile aeriene. Odată cu deschiderea acestui centru de mentenanță încercăm să dezvoltăm la aeroportul ieșean și un centru regional pentru situații de urgență”, a afirmat, la inaugurare, Maricel Popa, candidat pentru funcția de președinte al Consiliului Județean Iași.
La centrul de mentenanță de la Iași vor putea fi realizate intervenții la aparate de zbor Airbus 320 şi Boeing 737. Este prima dezvoltare realiată de firma Aerostar în afara locației de la Bacău. Spațiul din hangar permite intervenția concomitentă la trei aparate de zbor. Primul avion a intrat deja pe mâinile specialiștilor Aerostar. Este vorba despre un avion A320neo, echipat cu motor LEAP 1A, al Pegasus Airlines.
„Ne-am propus să creștem pe piața aviației civile, acum, față de momentul de început, lucrurile s-au schimbat puțin din cauza pandemiei care a afectat profund domeniul dar, suntem încrezători că ne vom atinge obiectivele. Am continuat să investim la Iași în ritmul pe care ni l-am propus de la bun început. Intenționăm să consolidăm și să dezvoltăm centrul pe care îl deschidem acum. Mulțumesc Consiliului Județean Iași care ne-a girat cu încredere și vă spun că vom avea nevoie în continuare de sprijin”, a afirmat Grigore Filip, directorul general al Aerostar.
Investiția privată a fost posibilă și datorită implementării de către Aeroportul Iași a unui proiect european de 60 milioane lei, fonduri obținute prin intermediul Programului Operațional de Infrastructură Mare (POIM).
Principalele obiective ale proiectului european:
– Extindere platformă de îmbarcare – debarcare: lungime 270 m, lățime 78,50 m/97 m și realizarea unui număr suplimentar de 5 standuri pentru aeronave;
– Realizare cale de rulare suplimentară Delta, pe latura de Est a platformei, lungime 263 m, lățime (portant + acostament) 20,50 m + 7,50 m;
– Realizare cale de rulare suplimentară Charlie, lungime 360 m, lățime (portant + acostament) 23,00 m + 2 x 7,50m;
Date tehnice hangar Aerostar
Investiția Aerostar din zona Aeroportului Iași are câteva repere extrem de importante. Astfel, deschiderea de 83 m, realizată fără stâlpi intermediari, este cea mai mare de până acum pentru o construcție de acest tip.
Suprafața desfășurată împreună cu anexa tehnică este de 8335 mp. Accesul avioanelor în hangar este asigurat de 10 porți cu înălțimea de 13,5 m care se deschid spre dreapta și spre stânga. Porțile sunt acționate de panouri de comandă și au timpi de plecare diferiți la deschidere, în așa fel încât la capăt de cursă să ajungă toate o data. Sunt prevăzute cu senzori de depistare a obstacolelor, tampoane la capăt de cursă și sunt acoperite cu panouri termoizolante. Porțile se deplasează pe un sistem de culisare pe șine, înglobat în platforma hangarului, prevăzut cu scurgeri laterale pentru colectarea apelor pluviale acumulate între șine.