Două soluții pentru dezvoltarea infrastructurii Moldovei. Propuneri din partea societății civile

Asociațiile „Moldova vrea Autostradă” și „Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” propun două măsuri concrete pentru optimizarea șanselor de realizare a Autostrazii Ungheni-Iași-Târgu Mureș: menționarea A8 în programul de guvernare PNL – USR-PLUS – UDMR și reprezentarea societății civile într-o poziție din structurile decizionale executive printr-o persoană neafiliată politic, cu experiență relevantă în domeniul infrastructurii rutiere mari.

Dezvoltarea Moldovei se face legându-ne esențial de Vest, de piața europeană de unde vin majoritatea investitorilor și unde vor fi trimise majoritatea mărfurilor.

Este singura variantă care scoate din izolare întreaga regiune, iar Autostrada A8 are calitatea de a traversa median Moldova, oferind acces facil și județelor din nord (Botoșani, Suceava), dar și celor din sud (Bacău, Vrancea, Galați). Pentru că oferă acces optim întregii regiuni, prin punctul Târgu Mureș, la o autostradă deja existentă (A3), Autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș este absolut strategică pentru întreaga regiune! Și poate asigura legătura rapidă cu Republica Moldova. Asociațiile civice au insistat ani de zile asupra acestui aspect pe care autoritățile par să-l ignore, în pofida declarațiilor publice.

Supunem atenției două propuneri esentiale de acțiuni concrete care credem ca trebuie avute în vedere în acest moment pentru a optimiza șansele de realizare efectiva a celui mai important obiectiv de infrastructură pentru Regiunea noastră:

1. Menționarea expresă a Autostrazii Ungheni-Iași-Târgu Mureș în programul de guvernare al alianței PNL – USR-PLUS – UDMR;
2. Reprezentarea societății civile pro-autostradă și pro-dezvoltare într-o poziție din structurile decizionale executive printr-o persoană competentă, neafiliată politic, cu experiență și expertiză relevantă în domeniul infrastructurii rutiere mari.

Solicitarea noastră este sprijinită de următoarele documente strategice și legislația în vigoare:

1. Legea 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii A8 Tg. Mureș – Tg Neamț – Iași – Ungheni;
2. Ordonanța de urgență nr. 105/2020 pentru completarea Legii nr. 291/2018;
3. Planul de Dezvoltare Regională Nord Est 2014-2020 – Avizat de către Comitetul Regional pentru elaborarea Planului de Dezvoltare Regională Nord-Est in data de 23.10.2014;
4. Planul de Dezvoltare Regională Nord-Est 2021-2027 elaborat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est Serviciul Politici, Strategii si Analize Teritoriale – versiunea octombrie 2020;
5. Master Planul General de Transport al României Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 778bis din 04 octombrie 2016;
6. Legea 363/2006 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național – Secțiunea I Rețele de transport
7. Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport COM(2011) 650 final/2 2011/0294;
8. Strategiile de dezvoltare judeţene și locale ale Unităților teritorial Administrative din Regiunea de Nord-Est si Centru.

Asociațiile: 

Moldova vrea Autostradă – Flaviu Manea
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei – Dorin Dobrincu