Contractul de Concesiune, în baza căruia Veolia Energie Iași (VEI) asigură serviciul de alimentare cu energie termică pentru Municipiul Iași (apă caldă și încălzire) va înceta la data de 30.04.2021. Decizia vine ca urmare a imposibilității echilibrării financiare a acestui contract, în ciuda eforturilor depuse de cei doi parteneri, anunţă compania Veolia Energia Iaşi într-un comunicat de presă. Potrivit documentului, operatorul va demara acțiunile necesare în vederea predării gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică, ce a fost încredințată pe o perioadă de 20 de ani, începând cu anul 2012. ,,Încă de la început, ne-am luat un angajament ferm față de ieșeni, acela de a furniza apă caldă și încălzire la cele mai înalte standarde de calitate, dar prezentul ne pune în fața unei situații extraordinare, care nu ne mai permite asigurarea continuității activității. De când a preluat sistemul centralizat de furnizare a energiei termice, Veolia Energie Iași a înregistrat pierderi semnificative, generate în principal de scăderea numărului de consumatori și de un tarif care nu a reflectat condițiile de piață. Astfel, compania a fost nevoită să finanțeze activitatea de zi cu zi pentru asigurarea apei calde și a căldurii pentru oraș din împrumuturi de la compania-mamă, pentru ca niciun ieșean să nu fie afectat. În ciuda eforturilor susținute pentru a continua acest parteneriat în condiții de echilibru financiar, Contractul de Concesiune a devenit neperformant și deficitar”, au declarat oficialii companiei. De altfel, continuitatea serviciului este periclitată și de procesele juridice aflate pe rol, între compania CET SA și autoritățile locale, procese care pun sub semnul întrebării proprietarul de facto al echipamentelor de producție a energiei termice și al sistemului de distribuție și care fac din ce în ce mai dificilă operarea acestora. Operatorul și-a asumat un angajament față de Iași și și-a respectat permanent, cu strictețe, toate obligațiile asumate prin Contractul de Concesiune. Prin integrarea unui proces amplu de modernizare, a înregistrat niveluri de eficiență ridicate. ,,Am acționat în mod responsabil și eficient și am furnizat serviciul de alimentare cu energie termică la parametrii de calitate asumați prin contract și prin actele normative în vigoare, chiar și când ne-am confruntat cu situații financiare dificile. Gradul de continuitate în furnizare s-a menținut până la o valoare de 97% în condiții de eficiență energetică, funcționare, confort și protecție a mediului înconjurător. Ne-am respectat angajamentul de realizare a programelor de investiții, întreținere și reparații curente, măsuri care au contribuit la furnizarea unui serviciu de calitate, dar și la reducerea pierderilor de apă cu 69,3% față de 2013”, au mai precizat oficialii companiei. Totodată, valoarea taxelor și impozitelor plătite de către companie între 2012-2020 se ridică la 151,4 milioane de lei. Încă din anul 2016, au fost purtate discuții între cei doi parteneri în vederea identificării soluțiilor de restabilire a echilibrului economic al contractului. Părțile au analizat toți factorii determinanți ce pot contribui la sustenabilitatea parteneriatului, inclusiv modificarea formulelor de ajustare a tarifului, a nivelului investițional și implementarea unui plan de acțiuni în acest sens. De asemenea, în aplicarea prevederilor contractuale, a fost realizată și o expertiză independentă pentru identificarea soluțiilor care să permită continuarea furnizării serviciului de către companie. În următoarea perioadă, se vor efectua toate demersurile de informare a autorităților competente cu privire la încetarea contractului și activitățile necesare predării – primirii gestiunii serviciului public și a bunurilor ce compun sistemul. Pentru a proteja salariații, compania le va acorda plățile compensatorii prevăzute de Contractul Colectiv de Muncă în vigoare și va depune toate diligențele necesare pentru preluarea salariaților de către noul operator. Compania va rămâne permanent în contact cu autoritățile locale pentru asigurarea unui proces de predare a gestiunii serviciului cât mai fluid, pentru a nu impacta locuitorii Iașiului, racordați la sistemul centralizat de energie termică. Până la încetarea Contractului de Concesiune, compania va acționa pe baza acelorași valori și principii de profesionalism ca și până acum. (E.M.)