Şi în acest an cu multe provocări, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Iaşi promovează economia socială prin acţiuni de mediatizare a acestui domeniu, dind astfel să contribuie la conştientizarea dezvoltării locale, cooperării şi solidarităţii sociale.
Dezvoltarea întreprinderilor sociale ajută la susținerea locurile de muncă pentru persoanele din grupurile vulnerabile, luptând împotriva excluziunii, discriminărilor și șomajului prin inserția socio-profesională a persoanelor defavorizate.
Prin deschiderea liniei de finanţare din luna septembrie 2020, a FSE prin POCU 2014-2020, “Consolidarea capacității întreprinderilor de economie sociala de a funcționa într-o manieră auto-sustenabilă”, Serviciul Public de Ocupare (prin AJOFM-uri) a avut un rol important, fiind responsabil de evaluarea documentaţiei conform cadrului legal în vigoare şi de eliberarea atestatelor de intreprindere socială/certificatelor de intrebrindere socială de inserţie.
“Din acel moment până în prezent, numai la Iaşi au fost depuse cereri pentru 88 de intreprinderi sociale şi 10 întreprinderi sociale de inserţie care au primit sprijinul consilierului de specialitate din cadrul instituţiei”, declară Gabriela Vasilache, directorul executive al AJOFM Iaşi.
Afacerile sociale sunt orientate mult mai mult spre societate și om decât afacerile clasice, de aici și interesul AJOFM Iași de a aduce acest subiect pe agenda publică și a crea un cadru favorabil de dezvoltare. Întreprindere sociale produc profit economic și social, iar cele de inserție creează locuri de muncă pentru diferite categorii de persoane vulnerabile.
„Important este faptul că dezvoltarea și promovarea întreprinderilor sociale de inserție poate avea ca rezultat câștiguri pe termen scurt și lung pentru bugetele publice prin reducerea cheltuielilor publice și creșterea veniturilor fiscale în comparație cu alte metode de abordare a problemelor sociale. Acestea pot fi mai eficiente în atingerea scopurilor publice decât întreprinderile clasice private datorită rădăcinilor și cunoștințelor lor privind nevoile locale și a misiunii lor sociale”, precizează Gabriela Vasilache. (E.M.)