Aproximativ o mie de credincioși au participat joi, 6 ianuarie, la Iași, la Slujba de Bobotează oficiată de Mitropolia Moldovei și Bucovinei (MMB) în patru locații diferite din incinta Ansamblului Mitropolitan, la altare diferite, respectiv în sala „Eclesia” din Muzeul Mitropolitan, în Catedrala „Sfântul Gheorghe” (vechea Catedrală Mitropolitană), în Catedrala Mitropolitană şi în sala „Sinaxar” din Muzeul Mitropolitan). În acest an, reprezentanții MMB au pregătit 11 butoaie a câte o mie de litri fiecare cu Aghiasma Mare, care au fost împărțite, după Sfânta Liturghire, credincioșilor aflați în curtea lăcașului de cult. După Rugăciunea amvonului, la sfârşitul Sfintei Liturghii săvârşite în Catedrala Mitropolitană, Înalt Prea Sfinţitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a ieșit împreună cu soborul slujitor pe esplanada din fața intrării în locașul de cult, unde a fost săvârşită slujba de sfințire a apei (Agheasma Mare). Pentru sărbătoarea Bobotezei din acest an au fost pregătite, încă din Ajun, vasele cu apa care a fost sfinţită şi oferită apoi credincioşilor de către voluntarii Sfintei Cuvioase Parascheva. Potrivit canoanelor bisericești, Agheasma Mare se gustă dimineaţa, apoi se ia anafura, timp de opt zile, până pe 14 ianuarie, la Odovania praznicului Botezului Domnului, când se încheie prăznuirea liturgică. Au existat două fluxuri de credincioşi, cu acces atât dinspre Bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt, cât şi dinspre Strada G.M. Cantacuzino. De asemenea, a existat și un rând separat al credincioşilor care au dorit să se închine la Sfânta Cuvioasă Parascheva. Credincioşii care au ieșit din Catedrală de la închinat au avut posibilitatea de a se aşeza apoi la rând, spre a primi Agheazma Mare sau au putut staţiona, în număr limitat, în incinta Ansamblului Mitropolitan, pentru a asista la slujba de sfințire, desfășurată pe esplanada din fața Catedralei, după încheierea Sfântei Liturghi. Rânduiala Sfinţirii Mari a Apei este în tradiţia ortodoxă o slujbă specială care se săvârşeşte doar de două ori pe an, în Ajunul şi în ziua praznicului Botezului Domnului când, prin puterea Duhului Sfânt, această apă capătă puterea de a sfinți, de a tămădui și de a alunga duhurile necurate. Hristos a cerut a Se boteza de către Ioan Prorocul și Înaintemergătorul din trei motive: ca să ia asupra Sa păcatele oamenilor (pe care apoi le-a pironit pe Cruce); ca să „se împlinească toată dreptatea” (Matei 3, 15) (adică să asculte, ca om, de toate cele poruncite de Dumnezeu prin Lege și prin Proroci, Ioan fiind ultimul proroc al Vechiului Testament); ca să fie făcut cunoscut tuturor (de aceea sărbătoarea se mai numește și Teofanie). Momentul Botezului reprezintă, așadar, începutul lucrării publice a Mântuitorului care va dura aproximativ trei ani, până la Răstignirea Sa. Ieri, în Ajunul Bobotezei, slujba Aghesmei Mari a fost săvârşită de soborul de slujitori ai Catedralei Mitropolitane din Iaşi. Aceasta a urmat unei rânduieli liturgice deosebite care a început încă de la ora 4.00 dimineaţa, cuprinzând slujbele Miezonopticii, a Ceasurilor Împărăteşti, Utreniei şi Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia praznicului. (E.M.)