Săptămâna trecută, au avut loc două evenimente importante pentru transportul rutier și feroviar spre și dinspre zona Moldovei.
1) Acum câteva zile, au fost semnate, la Buzău, două contracte ce vor avea un mare impact pe axa sud–nord, Muntenia–Moldova. Unul dintre contracte a fost cel de finanțare – peste 3,8 miliarde de lei (fără TVA) – pentru toți cei 63 de km ai sectorului de autostradă Ploiești – Buzău, parte integrantă din A7. Al doilea contract s-a referit la construcția efectivă a tronsonului cuprins între Mizil și Pietroasele. Lotul are 28,35 de km și intră în execuție. În acest caz, durata maximă în care trebuie finalizată lucrarea este de 20 de luni, investiția fiind încredințată, în urma licitației, unei asocieri de constructori români și bulgari.
Segmentul Ploiești – Buzău din A7 este format din 3 loturi:
– Dumbrava – Mizil: 21 de km
– Mizil – Pietroasele: 28,35 de km
– Pietroasele – Municipiul Buzău: 13,90 km
Întreaga autostradă A7 va avea 13 loturi cu o lungime totală de 320 de km. Finanțarea este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anunțat că vrea ca anul acesta să fie semanate contractele pentru toate aceste 13 secțiuni.
Autostrada Moldovei (Ploiești–Pașcani) va fi prima din România care se va adapta cât mai mult normelor europene de mediu. Concret, de-a lungul ei vor fi amenajate 24 de spații destinate încărcării autoturismelor electrice. Totodată, vor fi plantate perdele forestiere anti-înzăpezire pe o lungime totală de peste 63 de km și pe o suprafață de 160 de hectare. În plus, drumurile tehnologice vor putea fi folosite și ca piste pentru biciclete.
2) În Consiliul Tehnico – Economic al Ministerului Transporturilor a fost avizată achiziția a încă 20 trenuri electrice de lung parcurs. Procedura de licitație va fi derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Proiectul se va desfășura prin PNRR și are o valoare estimată de 180 milioane euro. Îmbunătățirea ofertei de transport prin creșterea frecvenței, a vitezei de deplasare, dar și prin oferirea unui confort sporit sunt câteva dintre beneficiile pe care le vor avea călătorii. Asigurarea de legături directe și rapide între marile orașe ale României, dar și înlocuirea tracțiunii diesel cu cea electrică sunt alte avantaje identificate. Printre condițiile solicitate se vor regăsi: viteză maximă de 200 km/h, capacitate minimă de 160 locuri pe scaune, confort pentru deplasări 7 – 10 h/direcție. Noile trenuri electrice vor circula pe mai multe rute, cele care au legătură cu Iașul urmând a fi:
– Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași;
– Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași;
– Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia.
În ambele cazuri, fiind vorba despre proiecte finanțate prin PNRR, termenul limită de implementare este sfârșitul anului 2026. Efectele acestor investiții sunt simplu de intuit: o mai bună mobilitate prin reducerea timpilor de deplasare, mărfuri transportate mai rapid, înființarea de noi afaceri. În rezumat, creșterea calității vieții pentru locuitorii din Regiunea de Nord-Est a țării.” – senatorul Maricel Popa, președintele PSD Iași.
Departamentul de comunicare al PSD Iași