„Aceste legi nu fac decât să-i protejeze pe plagiatori şi să politizeze şi mai mult sistemul de învăţământ din România. Nu putem accepta ca viitorul copiilor din România să fie compromis din cauza unui ministru al cărui unic scop este să-şi scape de acuzaţia de plagiat şeful, pe prim-ministrul Nicolae Ciucă. Nu putem lăsa modernizarea şi reformarea sistemului de învăţământ din ţara noastră pe seama legilor lui Sorin Cîmpeanu. Acelaşi ministru care nu vede nicio problemă în faptul că, în 2022, multe şcoli au încă toaletele în curte”, se arată într-un comunicat USR.
Conform aceleiaşi surse, în cazul în care ministrul Educaţiei nu retrage noile legi ale Educaţiei şi acestea vor ajunge în Legislativ, parlamentarii USR vor „lupta pentru a opri prevederile nocive” ale acestor proiecte.
„Nici profesorii, nici copiii nu sunt în centrul acestor iniţiative. Iar asta consfinţeşte definitiv eşecul proiectului România Educată”, spune preşedintele USR, Cătălin Drulă.
USR susţine patru direcţii strategice în acest domeniu: „educaţia tratată ca un sistem unitar” având în centrul politicilor de educaţie elevul şi studentul; educaţia ca bază etică a societăţii; un „management adevărat” la nivelul şcolii; reducerea abandonului şcolar.
Conform unui document de poziţie elaborat de USR, reprezentanţii partidului pledează pentru o reformă curriculară care să pună în centru cultura generală, gândirea critică, practică, creativitatea, interdisciplinaritatea şi mai puţin transmiterea de informaţii.
„România trebuie să introducă un nou concept de Bacalaureat, dar unul pentru asigurarea unei rute complete între educaţia preuniversitară şi cea superioară, pentru toate tipurile de învăţământ. Principala probă de BAC să fie cea care verifică competenţele de alfabetizare funcţională: literaţia, alfabetizarea matematică şi ştiinţifică. Cel puţin una dintre probele obligatorii să fie dintre disciplinele de specialitate. În Franţa, ţara care a inventat Bac-ul, bacalaureatul pe terminalul general permite elevilor să aleagă 3 din 12 specialităţi la care să dea probe. Şi mai există 2 rute distincte, terminalul tehnologic şi cel profesional. Pe terminalul tehnologic spre exemplu, sunt propuse nu mai puţin de 8 versiuni de Bac adaptate la diverse tehnologii, iar acest Bac le permite accesul la învăţământ universitar tehnic”, arată USR.
Conform aceleiaşi surse, deşi trendul internaţional este împotriva evaluării standardizate, care nu surprinde particularităţile, înclinaţiile, talentele şi interesele fiecărui elev în parte, România „încă are nevoie pentru o perioadă de tranziţie de evaluare standardizată care dă o şansă tuturor copiilor şi colectează date pe baza cărora să se poată construi politici publice serioase”.
USR susţine şi finanţarea „adecvată” a cercetării cu menţionarea clară a unui procent din PIB şi conectarea universităţilor cu actori publici şi privaţi relevanţi, din toate domeniile societăţii, de la economie până la administraţie publică.
În plus, reprezentanţii partidului vor păstrarea CNADTCU ca organism central independent de decizia politică a ministrului Educaţiei.
Totodată, USR susţine „aplicarea principiilor guvernanţei corporative” în sistemul de educaţie şi depolitizarea funcţiilor de conducere, precum şi desfiinţarea inspectoratelor şcolare şi transferul de atribuţii la nivelul şcolii.
„Directorii de şcoală să fie desemnaţi de către consiliile de administraţie, în baza unei evaluări/selecţii prealabile efectuate de o comisie formată din specialişti în recrutarea resurselor umane. Directorii instituţiilor care guvernează educaţia să fie desemnaţi de Ministerul Educaţiei, în baza unei evaluări/selecţii prealabile efectuate de o comisie formată din specialişti în recrutarea resurselor umane. Mandatul să fie de 4 ani, iar contractul de mandat să includă: criterii de integritate şi etică, obiective cuantificabile de performanţă, condiţiile încetării sau prelungirii mandatului, dreptul de a utiliza bugetul şi resursele extrabugetare conform analizei de nevoi de la nivelul şcolii şi obiectivelor de mandat aprobate de către consiliile de administraţie”, se arată în documentul elaborat de USR.
Reprezentanţii partidului susţin de asemenea majorarea obligatorie a costului standard per elev cu 25% pentru şcolile defavorizate, precum şi extinderea şi permanentizarea programului de reducere a abandonului şcolar „Şcoală pentru toţi”, iniţiat în 2016 de Ministerul Fondurilor Europene. AGERPRES