Reprezentanţii coaliţiei consideră că proiectul de lege „ar putea clarifica şi mai mult” nivelurile de implicare, reprezentativitate şi responsabilitate, inclusiv prin participarea elevilor, părinţilor şi directorilor de şcoli la procesul de luare a deciziilor la fiecare nivel instituţional.
„Coaliţia consideră că este nevoie de mai mult curaj în adresarea marilor probleme sistemice precum centralizarea, politizarea, titularizarea, formarea profesională, birocratizarea, care sunt abordate cu timiditate în forma actuală a proiectului de lege. Salutăm prezenţa mecanismelor de susţinere şi mentorat în noua lege a educaţiei, dar atragem atenţia asupra riscului de ultra-centralizare şi lipsa de reprezentare la toate nivelurile”, a declarat Fabiola Hosu, membră a Consiliului Director al Coaliţiei, citată într-un comunicat remis presei.
Totodată, Coaliţia pentru Educaţie şi-a exprimat intenţia de se implica într-un grup de lucru care să propună o strategie pe termen scurt şi mediu privind descentralizarea sistemului de educaţie românesc.
„În cadrul articolului 3, proiectul de lege prevede următoarele: „e) principiul descentralizării decizionale presupune redistribuirea autorităţii decizionale de la nivelurile centrale către cele locale, pentru a răspunde adecvat nevoilor beneficiarilor”. Cu toate acestea, proiectul arată că există un nivel mare de neîncredere în profesori şi şcoli, cărora nu li se permite să ia decizii care au legătură directă cu progresul şi interesul elevilor dintr-o unitate de învăţământ, cum ar fi: gestionarea resurselor umane şi financiare, implementarea curriculum-ului, practicile de evaluare, personalizarea orarului cu discipline la decizia reală a elevului”, susţin reprezentanţii coaliţiei în comunicat.
Potrivit sursei citate, „monopolul de stat domină” procesele de formare şi evaluare, iar acesta poate fi „prevenit prin implementarea unei liberalizări reale” a serviciilor de dezvoltare profesională, care să nu încurajeze căutarea „excesivă” a diplomelor şi creditelor profesionale.
În opinia reprezentanţilor coaliţiei, autorizarea, acreditarea şi evaluarea periodică a şcolilor ar trebui să fie realizate „în mod transparent şi echitabil”, pentru a asigura un proces „corect şi reprezentativ” pentru toţi actorii implicaţi pe baza unei autoevaluări în funcţie de obiectivele relevante din planul lor de acţiune, proces ce ar putea fi coordonat şi de „entităţi independente”.
Coaliţia îşi exprimă totodată îngrijorarea ca legislaţia subsecventă va păstra „aceeaşi abordare rigidă şi mecanică” asupra proceselor dintr-o şcoală, „obligând” în continuare ca fiecare acţiune să fie acoperită de un proces verbal sau precedată de o decizie scrisă, „fără să conteze neapărat” dacă acea acţiune a fost relevantă sau dacă a avut impact.
Fondată în 2015, Coaliţia pentru Educaţie reuneşte organizaţii neguvernamentale active în domeniu şi susţine dezvoltarea şcolii în care fiecare vrea şi poate să îşi împlinească potenţialul. AGERPRES