„E un centru extraordinar aici, la Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie din Târgu Mureş, permite deprinderea atât a investigaţiilor de bază medicală, mă refer la examinarea pacientului, diagnostic diferenţial, diagnostic pozitiv şi cred că este viitorul. Vedeţi că toate universităţile încearcă să ofere soluţii digitale şi cele legate de realitate virtuală. În învăţare, ele au un mare avantaj, sunt repetabile, reproductibile, dar asta nu înseamnă că medicina se va face în afara patului bolnavului. Fiecare dintre noi trebuie să fim conştienţi că ceea ce învăţăm sau deprinderile pe care le dobândim în această zonă virtuală trebuie aplicate şi trebuie exersate pe pacienţi. Ei trebuie să rămână. Impactul şi relaţia medic-pacient rămâne, din punctul meu de vedere, esenţială, pentru că ea are şi o încărcătură de empatie, de emoţie, care este necesară atunci când ne dorim ca omul să simtă că este bine îngrijit, iar vindecarea să se producă într-un mod firesc. Aceste avantaje pe care le oferă noile tehnologii nu trebuie totuşi să înlocuiască elementele legate de interacţiunea cu pacientul”, a declarat Alexandru Rafila, care a testat unul dintre echipamente.
Centrul UNiX, care cuprinde Centrul Naţional de Realitate Virtuală Aplicată în Medicină şi Centrul Academic de Examinare, este una dintre cele mai spectaculoase investiţii ale UMFST „George Emil Palade” din Târgu Mureş, fiind unice în România în învăţământul medical.
Centrul Naţional de Realitate Virtuală Aplicată în Medicină, coordonat de conf dr Cristian Boeriu, se alătură Centrului de Simulare şi Abilităţi Practice care funcţionează de 10 ani în universitate şi dispune de spaţii destinate utilizării, în cadrul sesiunilor practice, a tehnologiei de realitate virtuală (VR), augmentată (AR) şi mixtă.
„Unul dintre spaţiile Centrului Naţional de Realitate Virtuală Aplicată în Medicină, destinate învăţământului medical, este dotat cu un sistem inteligent de proiecţie panoramică, ce permite studenţilor participanţi la sesiunile VR, chiar dacă aceştia se află în afara mediului virtual, vizualizarea detaliată a exerciţiilor desfăşurate de cadrele didactice şi studenţii aflaţi în imersie totală. O altă sală este amenajată similar unui salon de spital, aici desfăşurându-se sesiunile de realitate mixtă şi augmentată prin proiectarea, în mediul real, a unor holograme reprezentând pacienţi virtuali, vizibili prin intermediul unor ochelari speciali în care rulează o aplicaţie specifică (Holopatient)”, a arătat dr Cristian Boeriu.
Rectorul Universităţii de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureş, prof dr Leonard Azamfirei, a declarat că acest centru dispune de cea mai nouă tehnologie în domeniul realităţii viturale, fapt ce va schimba viitorul învăţământului medical.
„Am adus cea mai modernă tehnologie într-un loc în care inovaţia este la ea acasă – la Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie ‘George Emil Palade’ din Târgu Mureş. Educaţia care utilizează noile tehnologii va deveni curând un standard de calitate, iar realitatea virtuală, tehnicile de simulare medicală, precum şi inteligenţa artificială vor schimba fundamental universităţile, învăţământul medical, dar şi asistenţa medicală. Rămânem consecvenţi orientării pe care o avem şi cred că vom câştiga pariul pus cu viitorul”, a declarat dr Leonard Azamfirei.
Între echipamentele de ultimă generaţie utilizate în cadrul Centrului Naţional de Realitate Virtuală Aplicată în Medicină, achiziţionate printr-un recent proiect PNRR câştigat de Universitate prin proiectul i-NEXT, se regăsesc ochelari de realitate augmentată şi mixtă Microsoft Hololens 2, dar şi aplicaţia HoloHuman, care utilizează holograme imersive în mărime naturală, ce permite cadrelor didactice şi studenţilor să exploreze regiuni anatomice ale corpului – 11 sisteme diferite şi peste 4.500 de structuri descrise şi etichetate.
De asemenea, a fost achiziţionată aplicaţia HoloPatient, care permite studenţilor să vizualizeze, să evalueze, să stabilească diagnosticul şi schemele de tratament pentru un mare număr de pacienţi cu tot atâtea patologii, prin simulări holografice ale unor scenarii standardizate de pacienţi, fiecare cu mai multe videoclipuri holografice care ilustrează diferite indicii vizuale şi simptome.
Pe lângă facilităţile de pregătire medicală, Centrul Naţional de Realitate Virtuală Aplicată în Medicină are spaţii de VR destinate programelor de studii din domeniile Arhitectură şi Inginerie, o sală în care se desfăşoară sesiuni de imersie totală în mediul virtual, prin utilizarea unor aplicaţii care permit învăţarea şi exersarea unor tehnici şi manopere medicale, precum şi crearea unor proiecte tehnice şi de arhitectură.
În cadrul UNiX, la etajul clădirii cu o suprafaţă de peste 2800 metri pătraţi, se află Centrul Academic de Examinare. Acesta dispune de cinci amfiteatre modulare multifuncţionale, însumând 468 de locuri, fiecare loc dotat cu tehnologie IT de ultimă generaţie (monitoare individuale Touch screen integrate, pliabile şi rotative, full HD, complet motorizate, de tip Dynamic 3) conectate la platforme de învăţare/e-learning şi de examinare. AGERPRES