Acordul de împrumut de 200 milioane euro, pentru proiectul care vizează reducerea abandonul şcolar şi creşterea numărul înscrierilor la facultate, de care vor beneficia peste 1,6 milioane de elevi şi studenţi, a fost semnat de vicepreşedintele Băncii Mondiale (BM) pentru Europa şi Asia şi ministrul Finanţelor Publice.Proiectul privind Învăţământul Secundar din România – ROSE, cel mai mare proiect privind învăţământul sprijinit de Banca Mondială în Europa şi Asia Centrală, are drept obiectiv sporirea şanselor studenţilor de a finaliza cu succes ciclul învăţământului terţiar şi va fi implementat de Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice în următorii şapte ani. Împrumutul a fost aprobat de către Consiliul Director al Băncii Mondiale la data de 16 martie 2015.Beneficiarii proiectului vor fi 1.620.000 de elevi şi studenţi români din 1.100 de licee şi 300 de universităţi de stat, se arată într-un comunicat de presă al Băncii Mondiale.”Este o onoare pentru mine să mă aflu astăzi aici şi să semnez acest acord în numele Băncii Mondiale”, a declarat vicepreşedinte Băncii Mondiale pentru Europa şi Asia Centrală, Laura Tuck, după semnarea acordului de împrumut, vineri, la Washington. „Evenimentul de astăzi reprezintă o dovadă a performanţei României şi a dialogului excelent dintre Guvern şi Banca Mondială, şi recunoaşte importanţa educaţiei de calitate pentru toţi românii. Ţara se confruntă cu o îmbătrânire a populaţiei şi cu o scădere a forţei de muncă. Forţa de muncă bine calificată şi mai productivă este un element critic pentru a susţine creşterea economică în viitor”, a mai spus Laura Tuck.Deşi gradul de înscriere în sistemul de învăţământ secundar din România este ridicat, tranziţia la sistemul terţiar este afectată de gradul mare de abandon şi de performanţele slabe la examenul de bacalaureat. Proiectul ROSE este destinat să ajute Guvernul României, administraţia instituţiilor de învăţământ, profesorii şi studenţii să gestioneze aceste probleme. Obiectivul ROSE este de a majora gradul de promovare a învăţământului terţiar, orientându-se către şcolile şi grupurile de studenţi care au cel mai ridicat risc de eşec, se mai arată în comunicatul citat.”În România, sărăcia şi excluziunea socială sunt încă la un nivel ridicat, iar Guvernul pune un accent deosebit pe educaţie, sănătate, servicii sociale şi ocuparea forţei de muncă. Acest proiect privind învăţământul, implementat împreună cu Banca Mondială, ne oferă o parte din soluţie, astfel încât toţi cetăţenii români şi mai ales cei mai dezavantajaţi să-ţi îmbunătăţească nivelul de educaţie şi pregătire şi să contribuie la o economie cât mai competitivă”, a declarat ministrul Finanţelor Publice, Eugen Teodorovici.În urma semnării acordului de împrumut, se preconizează ca proiectul să intre în vigoare în următoarele luni, astfel încât fondurile împrumutate să fie disponibile în anul şcolar 2015-2016.”Cu ocazia semnării acestui acord de împrumut, mă bucur să văd că un proiect atât de important este pe cale de a fi implementat. ROSE este cea mai mare operaţiune în domeniul educaţiei sprijinită de către Banca Mondială în România. Ea va ajuta Guvernul României să pună capăt sărăciei extreme şi să diminueze inegalitatea, ajutând elevii de liceu din categorii dezavantajate să treacă de provocările legate de sărăcie şi să treacă cu succes în ciclul de învăţământ universitar”, a completat Claudia Costin, director senior, Education Global Practice la Banca Mondială.Guvernul a aprobat, în 15 aprilie, proiectul de Hotărâre privind aprobarea Programului Naţional „Sprijin la bacalaureat, acces la facultate”, care ar urma să se defăşoare pe o perioadă de şapte ani, începând din septembrie 2015.Beneficiarii programului vor fi elevii din liceele cu rezultate scăzute la examenele de bacalaureat şi studenţii din primii ani de facultate din instituţiile publice de învăţământ superior.Sprijinul constă în acordarea de granturi liceelor şi instituţiilor de învăţământ superior de stat, în baza unor criterii de eligibilitate care urmează să fie stabilite prin ordin al ministrului Educaţiei, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern, la fel ca şi cuantumul sprijinului şi metodologia de implementare.Prin acest program se urmăreşte reducerea ratei de abandon şcolar în anii terminali ai învaţământului liceal la 3,5%, creşterea ratei de participare şi de promovabilitate la examenul de bacalaureat la 59% în liceele cu performanţe slabe, creşterea ratei de înscriere în învăţământul superior şi reducerea abandonul şcolar în primul an de facultate.În vederea realizării obiectivelor acestui program, a fost aprobat de către Guvern şi preşedintele României un Memorandum privind contractarea de la Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, parte a Băncii Mondiale, a unui împrumut. În 16 martie, BIRD a aprobat împrumutul.Guvernul arăta, în ianuarie, când a avizat contractarea de la BIRD a unui împrumut în valoare de 200 de milioane de euro pentru susţinerea implementării proiectului privind învăţământul secundar, că de acest sprijin vor beneficia 1.160 de licee din mediul rural şi urban, respectiv toate liceele care nu au înregistrat rezultate bune la examenul de bacalaureat.Părăsirea timpurie a şcolii este definită ca procentul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani care au finalizat cel puţin nivelul secundar inferior – echivalentul clasei a opta – şi care nu mai urmează nicio altă formă de şcolarizare sau formare profesională.În condiţiile în care ţinta UE este de 10%, România şi-a propus să atingă până în 2020 o valoare a părăsirii timpurii a şcolii de 11,3%, plecând de la 17,3% în 2013, se arăta în nota de fundamentare a proiectului.Rata înscrierilor în învăţământul secundar superior este ridicată, însă tranziţia către învăţământul superior este mult scăzută, din cauza abandonului şcolar în creştere şi a rezultatelor slabe la examenul de bacalaureat.Din datele Institutului Naţional de Statistică (INS) reiese că rata brută a înscrierilor în învăţământul superior a crescut de la 75% la 94,9% din 2005 până în 2012. În anul şcolar 2012-2013 erau înscrişi 776.616 elevi în 1.605 de licee din România. Cu toate acestea, media abandonului şcolar la nivelul liceelor a crescut de la 2,2% la 3,8% din 2009 până în 2011, în procent mai mare în liceele tehnologice (5,3% în 2011), precum şi în liceele din mediul rural, respectiv aproximativ 7% în clasa a XI-a în 2012.În aceeaşi perioadă, rata de absolvire cu diplomă de bacalaureat a elevilor în vârstă de 18 ani s-a diminuat de la 63,4% la 39,2%, în mare parte din cauza modificării procedurilor de derulare a examenului. În medie, rata de absolvire la bacalaureat a scăzut de la 78% la 58% din 2009 până în 2013, rezultate mai scăzute fiind înregistrate la liceele tehnologice (aproape 20% în unele cazuri).Astfel, datele arată că, în anul şcolar 2013-2014, 100.000 de elevi fie nu au promovat examenul de bacalaureat, fie nu au participat la acest examen.În învăţământul superior, provocările cu care se confruntă studenţii, în primii ani, sunt considerate similare cu cele care conduc la o rată scăzută a tranziţiei de la învăţământul liceal la învăţământul superior. Astfel, 20.000 de studenţi au abandonat studiile universitare, în anul academic 2013-2014, în primii doi ani de studiu, se mai arăta în nota de fundamentare a proiectului.