Zborul direct Bucureşti-Baku şi retur este un vis devenit realitate şi înseamnă un proiect care va completa alte două iniţative la care România şi Azerbaijan lucrează, respectiv livrarea de energie verde şi crearea unui coridor de transport de mărfuri generale între Asia şi Europa, prin Portul Constanţa, a declarat, luni, ambasadorul României în Azerbaijan, Vasile Soare, la conferinţa de lansare a operaţiunilor de zbor de pe Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” Bucureşti a rutei ruta Baku – Bucureşti.
„Un zbor direct în România, pentru mine, ca ambasador este un vis care devine realitate astăzi, după 3 ani de când sunt la post la Baku, pentru că acest moment completează eforturile noastre nemăsurate de a consolida relaţia româno-azerbaijană. Din 2009, România a fost prima ţară din Uniunea Europeană care a propus Azerbaijanului ridicarea relaţiilor la un nivel de parteneriat strategic. Astăzi, eu văd acest moment al primului zbor direct ca o primă legătură fizică dintre Azerbaijan şi România. În 2023, spărgeam gheaţa, creând printr-un efort inter-instituţional, un coridor prin care gazele naturale din Azerbaijan ajungeau în România. Într-un moment de criză, Azerbaijanul ne-a întins o mână. La 1 aprilie, preşedintele Azerbaijanului, domnul Ilhan Aliyev, cel care ne-a întins o mână şi când România era în criză şi avea nevoie de gaze, a înţeles foarte bine solicitarea noastră de a crea această legătură directă. Cert este că astăzi avem această primă legătură fizică dintre România şi Azerbaijan (…) Discuţia a fost pe 1 aprilie, iar decizia pe 8 aprilie şi astăzi avem zborul de la Bucureşti”, a susţinut Soare.
Diplomatul român a punctat că lansarea rutei dintre Bucureşti şi Baku reprezintă un proiect ce va completa alte două mari proiecte la care cele două state lucrează.
„În perioada următoare, încercăm să aducem energie verde din Azerbaijan, prin Georgia, prin Marea Neagră, aşa-numitul cablu submarin, care va ieşi la Constanţa şi de aici mai departe prin Ungaria, pentru piaţa europeană. România are energie, dar alţii din jurul nostru poate au mai puţină şi putem să-i ajutăm. Azerbaijan are cel mai mare potenţial, după Marea Nordului, la energie eoliană. Alt proiect la care lucrăm este crearea unui coridor de transport între Asia şi Europa, prin Baku, pentru mărfuri generale care vor veni din Asia şi vor ajunge în Europa. Baku şi Constanţa au de la Dumnezeu, de la Allah, această menire de a fi adevărate capete de pod în aceste coridoare de transport, cum spuneam energetic şi de transport, iată, şi aerian. Sunt convins că această cursă va stimula schimburile culturale, educaţionale, în domeniul afacerilor. În primul rând, această legătură rezolvă pentru noi toţi o problemă extrem de complicată (…) Din momentul acesta, vom evita tranzitul prelungit, obositor şi chiar şi costisitor. În doar trei ore, cu 300 de euro dus-întors poţi ajunge în Caucaz. Cred că va fi o ofertă pentru turiştii români să aleagă Baku pentru un un city break prelungit ideal. Numai mergeţi să vedeţi şi Azerbaijan o să vă cucerească, la fel cum şi azerii vor veni să descopere România, cu potenţialul turistic, dar şi să aleagă Bucureştiul în calitate de nod către alte destinaţii, alte capitale europene”, a afirmat Vasile Soare.
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) a organizat, luni, conferinţa de lansare a unei rute de zbor, pe Aeroportul Internaţional „Henri Coandă” Bucureşti, ruta Baku – Bucureşti – Baku.
Primul zbor pe noul tronson a avut loc pe 3 iunie 2024. Frecvenţa ulterioară va fi de două curse pe săptămână, în zilele de luni şi joi, durata unei călătorii fiind de trei ore.
Azerbaijan Airlines este o companie aeriană azeră fondată în anul 1992, care operează o varietate de modele de aeronave Airbus (A319-100, A320-200, A340-500), Boeing (B787-800, B757-200, B767-300, B787-800) şi Embraer 190, către aproximativ 60 de destinaţii din Europa şi Asia. AGERPRES