Precizările vin după ce primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, l-a acuzat pe Toni Greblă că a alocat aproape 2 milioane lei unor posturi tv care, în campania electorală, ar fi promovat „toate mesajele din punctajele PSD-PNL”. În plus, Armand a susţinut că aceste televiziuni „l-au protejat mediatic pe Toni Greblă atunci când au ieşit la iveală detalii despre proasta organizare” din secţiile de votare. Ea a menţionat că va depune o plângere penală împotriva lui Toni Greblă şi că va solicita Curţii de Conturi să facă un audit la AEP, în contextul în care difuzarea unor campanii de interes public la posturile radio şi tv este gratuită, conform Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA).
În replică, AEP a catalogat acuzaţiile lui Armand ca fiind „eronate” şi a menţionat că Proiectul „DIGI-EMB – Digitalizare pentru creşterea nivelului transparenţei, eticii şi integrităţii activităţilor de management electoral şi finanţare a partidelor politice şi a campaniilor electorale” a fost demarat în anul 2022, sub îndrumarea conducerii anterioare. Astfel, actualul preşedinte al Autorităţii, Toni Greblă, nu a fost implicat în lansarea şi începerea implementării activităţilor proiectului potrivit cererii de finanţare.
„Proiectul a fost iniţiat în vederea îndeplinirii obiectivelor din cadrul Strategiei Naţionale Anticorupţie, astfel că, în anul 2022, AEP a făcut demersuri pentru obţinerea unei finanţări din fonduri europene. În luna noiembrie 2022, Autoritatea Electorală Permanentă a semnat fişa proiectului şi a depus-o la Autoritatea de Management în vederea evaluării. Ca urmare a evaluării, în decembrie 2022, AEP a fost desemnată beneficiar, motiv pentru care, în ianuarie 2023, a fost semnat contractul de finanţare şi a început implementarea proiectului”, reiese dintr-un comunicat AEP.
Campania media din cadrul proiectului reprezintă o activitate „care a avut o importanţă ridicată în evaluarea şi obţinerea unui punctaj favorabil în scopul finanţării proiectului din fonduri externe nerambursabile, activitatea respectivă fiind un indicator de rezultat”, menţionează sursa citată.
Totodată, la data la care actualul preşedinte a fost numit în funcţie, documentele de achiziţie erau finalizate, iar procedurile se aflau în derulare.
„Având în vedere că achiziţia serviciilor necesare derulării campaniei media s-a încadrat la procedura de licitaţie publică, facem precizarea că acest contract, încheiat de către Autoritatea Electorală Permanentă cu prestatorul Complete Media Group, s-a semnat după aproximativ 12 luni (moment ce coincide în mod întâmplător cu anul electoral), motivat de faptul că operatorii economici participanţi la licitaţie şi-au exercitat dreptul de contestare la toate forurile legale, inclusiv în instanţă, fapt pentru care, în această perioadă, AEP nu a putut întreprinde nicio activitate (încheierea contractului pentru derularea campaniei media), aşteptând decizia definitivă a forurilor superioare de judecată. Din cauza termenelor din instanţă, s-a ajuns la încheierea contractului în anul 2024, contract care presupune mai multe activităţi, inclusiv difuzarea, timp de cinci luni, a două spoturi TV şi a patru spoturi radio”, reiese din comunicat.
Se menţionează că alegerea staţiilor TV a fost stabilită după „criterii pur obiective”, în acord cu cerinţele caietului de sarcini, care, în ceea ce priveşte spoturile video, prevede că „toate difuzările se fac la primele 3 staţii TV naţionale de ştiri, clasate în funcţie de cota de audienţă, respectiv la staţiile TV care au avut cea mai mare audienţă înregistrată în luna anterioară publicării anunţului de participare în SEAP, conform raportului de audienţă ARMA”.
„Astfel, actualul preşedinte al AEP nu a avut nicio implicare în stabilirea staţiilor TV şi radio la care este difuzată campania, acestea fiind propuse şi acceptate în cadrul procesului de evaluare a ofertei tehnice şi financiare a operatorilor economici participanţi la procedura de licitaţie publică”, conchide AEP. AGERPRES