Salvaţi Copiii extinde programul antibullying la peste 260 de grădiniţe

Salvaţi Copiii România, cu sprijinul Fundaţiei OMV Petrom, extinde programul de prevenire a bullying-ului, cu o metodologie dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca, la peste 260 de grădiniţe din Bucureşti şi din ţară.

Potrivit unui comunicat al Salvaţi Copiii transmis, marţi, analiza preliminară derulată înainte de introducerea programului „Să fim prieteni – Fără Bullying” în grădiniţe arată că 85% dintre profesorii din unităţile de învăţământ selectate consideră că preşcolarii cu care lucrează se întâlnesc cu situaţii de bullying, iar 54% dintre ei afirmă că nu toţi copiii au parteneri de joacă la grădiniţă.

Un număr de 1.244 de specialişti din grădiniţe au fost formaţi, în perioada iunie – septembrie, alăturându-se celor 606 pregătiţi în anul şcolar anterior. Aceştia vor lucra cu peste 26.000 de preşcolari şi părinţii lor, în anul şcolar 2024 – 2025, pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i sprijini pe copii să aibă relaţii pozitive. Specialiştii beneficiază şi de suport continuu în cadrul comunităţii de practică „Să fim prieteni”.

Ulterior formării, grădiniţele au fost dotate cu valize cu resurse ce conţin instrumente educaţionale specifice.

Studiul preliminar derulat pe un eşantion de 608 specialişti (educatori, consilieri, directori) incluşi în program mai arată că bullyingul este conştientizat la nivelul comunităţii, 97% dintre cadrele didactice afirmă că fenomenul se află în atenţia grădiniţei unde îşi desfăşoară activitatea.

Un procent de 54% constată o creştere a fenomenului de izolare socială, afirmând că, în grădiniţa unde lucrează, nu toţi copiii au cu cine să se joace. În aproape un sfert dintre aceste cazuri (23%), copiii excluşi din jocul cu colegii se află în astfel de situaţii adesea sau în permanenţă.

Un procent de 60% sunt de părere că bullyingul reprezintă o problemă şi în afara orelor de grădiniţă.

În ceea ce priveşte atribuirea responsabilităţii pentru comportamentele de bullying între copii, cel mai frecvent sunt indicaţi părinţii (75% din răspunsuri), urmaţi de grupul copilului (50%), copiii respectivi (48%) şi apoi cadrele didactice (42%) şi conducerea şcolii (12%). Un procent de 72% dintre respondenţi atribuie responsabilitatea mai multor factori, fapt care indică o corectă percepţie asupra complexităţii fenomenului.

Analiza de impact a programului derulat în anul şcolar 2023 – 2024 confirmă eficienţa utilizării metodologiei, concluziile arătând că 70% dintre copiii preşcolari care au beneficiat de programul „Să fim prieteni – Fără bullying” au capacitatea de a-şi exprima emoţiile şi de a le gestiona într-un mod pozitiv. 64% dintre specialişti au remarcat îmbunătăţirea climatului din grădiniţă. 24% dintre părinţi se organizează mai bine pentru a consolida relaţiile dintre copii şi în afara grădiniţei. AGERPRES