Compania Națională ‘Poșta Română’ /CNPR/ a achitat, până în prezent, peste 45% din suma datorată bugetului general consolidat al statului, a precizat, luni, operatorul național de servicii poștale. ‘Poșta Română beneficiază de prevederile art. 10^1 din Ordonanța de Urgență a Guvernului 29/2011 privind reglementarea acordării eșalonării la plată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordinului ministrului Finanțelor Publice 1853/2011 pentru aprobarea procedurii de aplicare a OUG 29/2011. Eșalonarea a fost acordată în condițiile legii, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, iar operatorul național de servicii poștale își achită la timp și întocmai toate tranșele rezultate în urma eșalonării. Prin urmare, în acest moment, Poșta Română are datoriile eșalonate, respectă prevederile disciplinei financiare privind plata debitelor restante și a achitat, până în prezent, peste 45% din suma datorată bugetului general consolidat al statului’, notează CNPR. Potrivit sursei citate, ‘în cazul Poștei Române, acordarea eșalonării asigură o bună încasare de către stat a arieratelor fiscale, având în vedere faptul că volumul acestora a crescut semnificativ în anii de criză economică, din cauza dificultăților financiare cu care s-au confruntat contribuabilii’. ‘Eșalonarea la plată a datoriilor a făcut posibilă prevenirea acumulării de noi datorii pentru Poșta Română. Reamintim că, în anul 2014, operatorul național de servicii poștale a trecut, pentru prima dată în ultimii cinci ani, de la pierdere la profit. Mai mult, Poșta Română a contribuit, în 2014, cu 390 de milioane de lei (87,8 milioane de euro) la bugetul de stat, aceasta fiind o sumă-record în condițiile disponibilizărilor operate în 2013 și care au redus contribuțiile din impozitul pe salarii. Peste 22% din această sumă reprezintă TVA aferentă contractelor comerciale încheiate în cursul anului 2014’, se menționează în comunicatul CNPR. Reprezentanții CNPR au precizat, luni, pentru AGERPRES, că suma datorată către bugetul general consolidat al statului era de 154 milioane lei, la data de 9 iulie 2015, potrivit graficului de eșalonare a datoriei. Conform datelor financiare ale companiei, publicate la jumătatea lunii iunie 2015, profitul net al Poștei Române a ajuns, în primele patru luni ale anului, la 18,7 milioane de lei (4,16 milioane de euro), pe fondul creșterii veniturilor cu 3,1% față de perioada similară a anului trecut. În acest context, situația financiară a companiei, pentru perioada ianuarie — aprilie 2015, arată un avans al veniturilor totale de 11,7 milioane de lei față de perioada similară a anului trecut, până la 391 de milioane de lei, dar și o creștere a cheltuielilor cu 16,7 milioane de lei, ca urmare a majorării salariale implementate la finalul lui 2014. Cu toate acestea, menținerea cheltuielilor (371 de milioane de lei) sub nivelul veniturilor a făcut posibilă obținerea unui profit brut de 19,5 milioane de lei. Adunarea Generală a Acționarilor Poștei Române a aprobat, la sfârșitul lunii mai, execuția bugetului de venituri și cheltuieli aferent anului 2014, precum și situațiile financiare ale companiei și repartizarea profitului net pentru anul trecut. Astfel, operatorul național de servicii poștale înregistra, la 31 decembrie 2014, o cifră de afaceri de 1,12 miliarde de lei și un profit net de 22,8 milioane de lei. După stabilirea provizioanelor, suma de 22,6 milioane de lei rămasă din profitul net va acoperi pierderea contabilă din anii precedenți. Poșta Română este o companie națională ce funcționează pe gestiune economică, ceea ce înseamnă că își formează singură veniturile din contracte comerciale și, prin urmare, se autofinanțează. Compania este deținută de statul român, prin Ministerul pentru Societatea Informațională /MSI/, în proporție de 75%, și de Fondul Proprietatea (FP) în proporție de 25%. Poșta Română deține cea mai mare rețea de distribuție la nivel național, însemnând peste 80% din totalul subunităților poștale care operează, în prezent, în România. Peste 19 milioane de locuitori beneficiază de serviciile Poștei Române și mai mult de 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de rețeaua poștală proprie. Compania a încheiat anul 2014 cu un profit net de 22,8 milioane de lei (5 milioane de euro), după cinci ani de pierderi.