Familia unui navigator român, ofiţer mecanic pe un vas maltez, a sesizat autorităţile româneşti după dispariţia acestuia de la bordul navei, în 5 august, în largul Mării Galbene, şi le acuză că nu au iniţiat nicio anchetă pentru elucidarea cazului.Familia şi reprezentanţii legali ai acesteia spun că Petrică Mandeş, ofiţer 1 mecanic pe vasul comercial Huahine, aflat sub pavilion maltez, a dispărut fără urmă de la bord în noaptea de 5 august 2015, în timp ce nava se afla la 180 de mile est de coasta Chinei.Bărbatul, în vârstă de 57 de ani, are o experienţă pe mare de 30 de ani. El a semnat, în luna iulie, primul său contract de angajare cu societatea Cardiff Crewing România, operatorul navei Huahine, pe postul de ofiţer 1 mecanic, iar în 15 iulie a plecat spre Australia pentru a se îmbarca pe nava acostată în portul Hedland. În 20 iulie, vasul a părăsit portul, având ca destinaţie portul chinez Caofeidian, unde era aşteptat să ajungă în 9 august.În 5 august, dată la care nava se afla în largul Mării Galbene, familia lui Petrică Mandeş a primit un telefon prin care era anunţată că acesta dispăruse de aproximativ 10 ore de la bordul navei şi că nu se ştie nimic despre el.„În noaptea de 4 spre 5 august, Petrică Mandeş efectua serviciul de cart, programat între orele 04.00-08.00, fiind asistat de un motorist filipinez. Din informaţiile oferite de colegi, rezultă că acesta ar fi fost văzut ultima oară la ora 04.30, cu o cafea în mână, moment din care nu se mai ştie nimic despre el. Şeful mecanic a fost informat abia la ora 07.35 cu privire la dispariţia lui Mandeş, când au fost demarate acţiunile de căutare a acestuia. La ora 10.00, toate navele din zonă au fost alertate şi rugate să contribuie la căutarea lui, vasul Huahine schimbându-şi cursul, pentru a-l căuta, până la ora 20.00 (ora locală), când operaţiunea a fost încheiată. Menţionăm că nu au fost efectuate căutări prin scufundări sau la suprafaţa apei, ci numai de pe puntea navei”, susţin reprezentanţii legali ai familiei, într-un comunicat de presă.Familia marinarului reclamă faptul că, deşi, conform procedurilor, vasul Huahine ar fi trebuit arestat pentru efectuarea unei investigaţii, acesta a părăsit nestingherit portul Caofeidian, primul unde a acostat după dispariţia marinarului român.„Demersurile familiei, efectuate prin Ambasada României în China, Consulatul Shanghai, pentru a se desfăşura la bordul navei o anchetă care să elucideze împrejurările dispariţiei lui Petrică Mandeş au rămas fără ecou. Nava a staţionat în rada portului Caofeidian timp de câteva zile, perioadă în care, conform procedurilor în astfel de situaţii, ar fi trebuit arestată”, spun reprezentanţii familiei.Conform sursei citate, la sosirea în ţară a şefului mecanic, tot de naţionalitate română, acesta, contactat telefonic de familia Mandeş, s-ar fi arătat deranjat de faptul că a fost anunţat foarte târziu de la momentul presupus al dispariţiei de către motoristul filipinez – cel care îl asista pe Petrică Mandeş pe perioada serviciului de cart şi primul membru al echipajului care a sesizat lipsa lui, în pofida ordinelor primite de la superiori pentru astfel de cazuri.Familia lui Petrică Mandeş crede că acesta a fost omorât şi acuză autorităţile române că, deşi au fost sesizate în repetate rânduri, nu au deschis nici până în prezent o anchetă, nu au iniţiat operaţiuni de căutare a acestuia şi nu au semnalat dispariţia românului tuturor instituţiilor care şi-ar putea aduce sprijinul în acest caz.„Dispariţia românului, fără să fie prelevată vreo probă până la această dată cu privire la cauzele tragicului incident, lasă multe semne de întrebare. Se poate ca pe un vas construit în 2013, care foarte probabil că are un sistem de supraveghere de ultimă generaţie, camerele video să nu fi surprins nicio informaţie vitală cu privire la ce s-a întâmplat cu Petrică Mandeş? Este posibil ca Ambasada României în China, a cărei prioritate este protejarea drepturilor cetăţenilor săi, să nu ia nicio măsură concretă când este la mijloc viaţa unui om? Singura informare primită de familie este un raport şi declaraţia căpitanului, ambele nesemnate şi neştampilate. Având în vedere cele expuse, familia are motive serioase să creadă că la bordul navei s-a produs o crimă, fapt pentru care a cerut până la acest moment ajutorul oficialilor români de la Ambasada României din China, Ministerului de Externe al României, Consulatului Chinei din Constanţa, Sindicatului ITF Constanţa, Procuraturii Constanţa, companiei de crewing Cardiff. Toate eforturile familiei au fost în zadar, de trei săptămâni nefiind demarată nicio anchetă cu privire la dispariţia lui Petrică Mandeş. Lipsă de interes? Lipsă de proceduri? Ce trebuie să facem pentru ca viaţa unui om să conteze pentru autorităţile pe care le plătim pentru a ne proteja interesele?”, se întreabă, în finalul documentului, familia lui Petrică Mandeş.Reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor (ITF) în România, Adrian Mihălcioiu, totodată lider al Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), spune că a primit înştiinţarea internaţională despre dispariţia marinarului român şi a confirmat că în zonă au fost făcute căutări pentru găsirea acestuia.„Au fost organizate în zonă căutări specifice, nava s-a întors şi a efectuat căutare aşa cum este prevăzut în legislaţia internaţională, au comunicat dispariţia în sistemul internaţional şi s-a activat cel mai apropiat punct de căutare şi salvare. Mai multe nu s-au putut face, în special pentru că se aflau şi într-o zonă destul de prost dezvoltată în astfel de centre de intervenţie rapidă şi de operaţiuni de căutare şi salvare. În zona respectivă, şi când ştii unde să cauţi este greu să găseşti o persoană dispărută”, a spus Mihălcioiu.El a precizat că ITF nu poate face prea multe în acest caz, China nefăcând parte din federaţia transportatorilor, şi nici ca lider al SLN nu poate interveni, pentru că barbatul dispărut nu era membru al sindicatului.”Din păcate, nu era nici membru de sindicat, aşa că nu putem ajuta familia cu bani pentru plata unor avocaţi în China care să ajute la elucidarea dispariţiei”, a declarat Adrian Mihălcioiu, care a menţionat că sunt destul de dese cazurile de dispariţie de la bordul navelor şi, din păcate, „în general acestea nu-şi găsesc prea curând o rezolvare”.