Organizația ”Alternative Sociale” a elaborat o serie de recomandări pentru părinții aflați, împreună cu copiii lor, la muncă în străinătate, care decid să revină, în această perioadă de vacanță, cu familia în România. Recomandările au scopul de a diminua posibilele efectele negative ale remigrației asupra copilului. Conform unui studiu elaborat de organizația ”Alternative Sociale”, în perioada 2008-2012, 21.325 de copii reveniți din Italia și Spania au solicitat echivalarea studiilor pentru reînscrierea în sistemul educațional românesc. Cercetarea a relevat faptul că peste 6.000 de copii remigranţi prezintă dificultăţi de readaptare şi probleme de natură psihologică şi emoţională, care vor afecta dezvoltarea lor ulterioară. Dimensiunea fenomenului remigrației copiilor români și consecințele acestuia justifică necesitatea unei informări adecvate a părinților care iau în calcul revenirea lor împreună cu copiii sau doar revenirea copiilor în România. În acest context, specialiștii organizației ”Alternative Sociale” recomandă părinților să pregătească copilul cu privire la remigrație, să îl consulte la revenirea în România și să îi explice acestuia motivele care au condus la decizia de remigrație, fără a-i induce sentimente de vinovăție legate de eșecul migrației. ”În cazul copilului care petrecut mai mult de trei ani în străinătate, părinții vor aloca mai mult timp dialogului cu acesta, deoarece este posibil ca el să fi dezvoltat legături de atașament mai profunde față de persoane (prieteni, profesori, colegi) și obișnuințe (viața cotidiană, hobby-uri, condiții de locuit etc.) din țara de remigrație. Părintele va asculta argumentele și dorința copilului de a se reîntoarce și va identifica, împreună cu acesta, soluții pentru a păstra legătura cu prietenii și a menține obișnuințele avute în străinătate. Este necesar ca părinții să se informeze și să pregătească reînscrierea copilului în sistemul de învățământ înainte de reîntoarcerea efectivă în România (să cunoască traseul birocratic cu privire la echivalarea studiilor și reînscrierea în sistemul de educație românesc) și să să apeleze la serviciile profesioniștilor din instituțiile de suport din România (diriginte, consilier școlar, psiholog, asistent social etc.)”, se precizează într-un comunicat de presă al organizației ”Alternative Sociale”. De asemenea, specialiștii acestei organizații recomandă părinților să discute cu copilul despre posibilele dificultăți de adaptare, să îi asculte opinia cu privire la dificultățile reclamate și să îl ajute în recuperarea lacunelor, în special cele lingvistice și culturale, necesare reintegrării în România. Este esențial ca părinții să supravegheze copilul pentru a identifica manifestările neadaptării sociale și școlare a acestuia și să intervină direct pentru a facilita adaptarea copilului la diversele medii cu care acesta interacționează (colectivul de colegi, grupul de prieteni, vecini, etc.). Reprezentanții organizației ”Alternative Sociale” aproximează că, pe termen scurt și mediu, numărul copiilor cu probleme grave emoţionale şi psihologice cauzate de remigraţia neasistată va creşte cu aproximativ o mie de copii în fiecare an. (E.M.)