Vinăriile din Republica Moldova înregistrează vânzări în creștere cu până la 150% de Ziua Națională a Vinului care se desfășoară în perioada 3 – 4 octombrie. ‘Nu toți cei care lucrează în turism au de pierdut de pe urma protestatarilor care au ocupat bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt din centrul Chișinăului amplasând corturi chiar pe carosabil. Turoperatorii, agențiile de turism pierd, deoarece schimbarea programului dedicat Zilei Naționale a Vinului le-a adus o serie de anulări și asta se traduce prin pierderi începând cu 10%. Hotelierii nu vor avea pierderi importante chiar în cazul anulărilor deoarece ei au avansul achitat. Vinăriile, în special cele mari, sunt singurele care câștigă’, a declarat, pentru AGERPRES, Gabriel Mărgineanu, președintele Asociației Patronale a Industriei Turismului din Republica Moldova. La cea de-a X-a ediție a Zilei Naționale a Vinului de la Chișinău, multe vinării au organizat transfer gratuit de la aeroport și au acordat prețuri speciale pe anumite intervale orare unor categorii de persoane, respectiv o zi gratuită la o excursie de două zile. ‘Vinăriile mari, care au capacități de asigurare a cazării, a transferurilor de la aeroport, care pot asigura și mesele turiștilor vor câștiga de două, poate de trei ori mai mult decât în anii precedenți. Vinăriile mici, care nu au posibilitate de cazare și asigurarea mesei, vor avea, totuși, vânzări în creștere, dar nu semnificative’, a preciat președintele Asociației Patronale a Industriei Turismului din Republica Moldova. În prezent, în Republica Moldova, mai sunt circa 137.000 de hectare cu viță de vie, dar nu toate asigură producția de vinuri de calitate superioară. Cele mai mari exporturi se fac către țări din Uniunea Europeană, Japonia și China. ‘Turiștii care cheltuie mai mult sunt cei din Japonia, din Coreea de Sud, Rusia, SUA, apoi vin cei din Uniunea Europeană. Majoritatea stau puțin în Chișinău, pleacă în împrejurimi, în Orheiu Vechi, la Mileștii Mici, la Ștefan Vodă, în zona Purcari’, a mai spus Gabriel Mărgineanu. În Republica Moldova au reînceput plantările de viță de vie, suprafața acestora crescând anual cu circa 10.000 de hectare, după ce, în vremea lui Mihail Gorbaciov, s-au tăiat circa 150.000 hectare, povestește Ion Perjoc, ghid național de turism. ‘Multe dintre soiurile plantate pe vremea Uniunii Sovietice nu erau de calitate, erau soiuri aduse din America de Nord, din Canada și dădeau vinuri tari, de peste 18 grade, așa cum se cerea atunci. Acum producem vinuri de calitate superioară, apreciate, așa cum erau pe vremea țarilor’, subliniază Ion Perjoc. În calitate de țară vitivinicolă, Republica Moldova oferă șansa alegerii unor rute preferate, așa încât turiștii pot vizita beciuri și orașe subterane, vinoteci, întreprinderi de prelucrare primară a vinului, de producere a șampaniei, divinului/vinars/ și heresului. Fabricile de vinuri, în ansamblu, sunt incluse ruta turistică ‘Drumul vinului în Republica Moldova’ și prezintă unul dintre principalele motive ale turismului în această țară. Potrivit datelor oferite de Biroul Național de Statistică, în ianuarie-iunie 2015, agențiile de turism și turoperatorii au acordat servicii turistice pentru 95.400 de turiști, cu 1,3% mai mult decît în perioada corespunzătoare din anul 2014. În ianuarie-iunie 2015, comparativ cu aceeași perioadă din anul 2014, s-a majorat numărul de turiști străini (+27,8%), în timp ce numărul moldovenilor care au plecat în străinătate a crescut cu 5,7%, pe când la turismul intern numărul acestora s-a redus cu 20,5%. Majoritatea cetățenilor moldoveni au plecat în străinătate în scopuri de odihnă, recreere și agrement (98,9%). Cetățenii Republicii Moldova au preferat să călătorească, în principal, în Turcia (34,8% din total plecați în străinătate), Bulgaria (25,6%), România (15%), Grecia (10,9%), Egipt (2,7%), Italia (1,5%), Emiratele Arabe Unite (1,1%), Austria și Ucraina (1,%).