Intenția de modificare a Codului Muncii este îngrijorătoare iar reintroducerea Contractului colectiv de muncă /CCM/ la nivel național este ‘inutilă’, consideră președintele Asociației Constructorilor de Automobile din România /ACAROM/, Constantin Stroe. ‘Sunt îngrijorat de intenția de modificare a Codului Muncii. Această intenție, care a fost trecută tacit prin Senatul României, mă îngrijorează în mod deosebit și aș enumera patru riscuri majore. Reintroducerea CCM /Contract Colectiv de Muncă, n.r./ la nivel național este inutilă și îmi asum ceea ce spun. Apoi creșterea excesivă de la 75 la 175 asupra costurilor cu orele suplimentare. Obiective de perfomanță individuale stabilite prin negociere colectivă, adică dacă ai un angajat valoros care chiar vrea să facă ceva și merită să fie plătit nu poți face asta pentru că totul trebuie să fie în obiectivul colectiv. De asemenea, diminuarea perioadei de angajare prin concurs… Nu vă supărați, concurența asigură progresul. Noi ce facem, punem o barieră progresului? Toate aceste prevederi reprezintă o barieră teribilă în asigurarea progresului în domeniu. Costul muncii în România este 7,7 euro/salariat, iar în Germania este de 54 de euro’, a declarat, marți, în cadrul Forumului Investitorilor Străini, președintele ACAROM. Pe de altă parte, Stroe a menționat că piața auto din România continuă să fie slab dezvoltată, cu cei doi mari producători (Dacia Renault și Ford) ce vând maxim 6% din totalul producției pe plan național. ‘După o criză dură care a măturat foarte multe țări, ne aflăm pe un trend crescător, ceea ce este un lucru bun pentru toată lumea. Situația din România este că avem o piață auto foarte slabă la automobile noi. Eu refuz să cred că această situație va continua la infinit. Este total anormal ca cei doi producători auto naționali — Renault și Ford — să vândă doar 6% din totalul producției. Dacă n-am avea activități de export în aceste uzine, ar trebui să se lucreze doar două săptămâni într-un an. Avem condiții favorabile de creștere și în România. Avantajul costului muncii redus va continua, dar se va diminua, fără doar și poate, pentru că apare dorința legitimă a românilor de a câștiga mai mult. Ne trebuie infrastructură rutieră și un alt fel de promovare a produselor bazate pe noi tehnologii și pe valoare adăugată. România asigură condiții favorabile de dezvoltare a sectorului de automobile și, în special, de cel al componentelor auto. S-au aprobat niște măsuri fiscale favorabile mediului de afaceri. România are un nivel de calificare bun spre foarte bun. Avem 14 universități tehnice furnizoare de specialiști. S-a elaborat o legea a proprietății industriale favorabilă atât angajatorului, cât și angajatului’, a spus Stroe.
Summit-ul Investitorilor Străini /Foreign Investors Summit/ continuă, marți, la București, cu o nouă sesiune de dezbateri. Evenimentul, ce are loc în perioada 26-29 octombrie, reunește specialiști din numeroase domenii, precum financiar, IT&C, real-estate și auto.