Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor Publice iau în calcul obținerea unui credit de trezorerie pentru Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA, în vederea asigurării desfășurării activității acesteia, până la finalizarea procesului fraților Micula cu statul român, după ce aceștia au obținut poprirea pe conturile de la Bruxelles ale ROMATSA, a anunțat, miercuri, ministrul Transporturilor, Dan Costescu. Conturile bancare ale ROMATSA nu mai sunt alimentate cu sumele de bani aferente serviciilor, deja efectuate, de dirijare a traficului aerian, situația fiind determinată de o hotărâre a instanței de judecată din Belgia prin care sumele colectate de EUROCONTROL în numele ROMATSA sunt blocate în contul unei datorii a statului român. „Este un proces complex, sunt implicate mai multe părți, inclusiv Comisia Europeană. Din păcate, frații Micula și-au ales ca țintă din tot patrimoniul statului român o companie din portofoliul Ministerului Transporturilor. Evident, nu putem influența cursul acțiunii judecătorești, care se desfășoară la Bruxelles. M-am văzut personal cu sindicaliștii acum câteva zile. Sunt preocupat, în afară de câștigarea procesului, de a asigura banii pentru activitatea ROMATSA. Practic, statul român este reprezentat de MFP, de avocații lor. Ei lucrează cu avocații angajați de ROMATSA — mai bine sau mai puțin bine, din câte s-au exprimat unii. Principala mea preocupare este de a asigura banii după perioada de 2-3 luni, când rezervele ROMATSA se vor termina. Pentru aceasta am avut deja discuții cu MFP. Lucrăm la mai multe variante, inclusiv obținerea unui credit de trezorerie, pentru a încerca să asigurăm această continuitate, pentru că ROMATSA, cu siguranță, nu se va opri aici. ROMATSA are venituri sigure, este o companie solidă, va trebui doar să traverseze această perioadă dificilă și asta încercăm acum cu MFP: să asigurăm traversarea acestei perioade”, a explicat șeful de la Transporturi. El a precizat că este pregătit pentru ambele variante, respectiv câștigarea sau pierderea procesului. „Ca orice persoană care lucrează în managementul riscului, nu pot să stau cu capul în nisip ca un struț și să spun: ‘O să câștigăm.’ Eu sunt pregătit și pentru câștig și pentru pierdere. Pentru ambele variante”, a spus Costescu. Potrivit ROMATSA, managementul regiei a luat măsuri ca, din disponibilitățile bănești existente, să se asigure, cu prioritate, cheltuielile de funcționare curentă (salarii, utilități, mentenanță) astfel încât, în perioada următoare, să nu existe probleme în desfășurarea activității de dirijare a traficului aerian. „ROMATSA a informat Ministerul Transporturilor și Ministerul Finanțelor Publice asupra popririi sumelor la EUROCONTROL și a solicitat sprijinul acestora pentru găsirea soluțiilor viabile pentru deblocarea situației. În acest sens, urmează să fie transmis către Guvern și Președinție un Memorandum pentru aprobarea soluțiilor găsite. ROMATSA a efectuat demersurile necesare în vederea anulării popririi prin instanța de judecată de la Bruxelles”, se menționează într-un comunicat al Regiei, din 15 decembrie 2015. Totodată, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a informat în 16 decembrie 2015 că nu trebuie să le mai plătească încă o dată suma de 376 milioane de lei fraților Viorel și Ioan Micula, precum și dobânda aferentă, așa cum a dispus Centrul Internațional de Reglementare a Disputelor Relative la Investiții (ICSID).
Curtea Constituțională a României a respins, prin Decizia nr. 887/15.12.2015, excepția de neconstituționalitate privind legislația în baza căreia statul român a făcut plata dispusă de tribunalul ICSID, cu sediul la Washington. ‘Decizia Curții Constituționale este foarte importantă pentru autorități, datorită implicațiilor financiare pe care le-ar fi avut o eventuală admitere a excepțiilor ridicate de avocații Grupului Micula. Statul român a fost reprezentat de juriștii din Ministerul Finanțelor Publice’, a afirmat ministrul Finanțelor Publice, Anca Dragu. Practic, Curtea Constituțională a girat din punct de vedere constituțional mecanismul legal construit de statul român pentru punerea în aplicare a hotărârilor pronunțate de instanțele judecătorești sau arbitrale, cu incidență în domeniul ajutorului de stat, mecanism aplicat inclusiv în cazul Micula. Hotărârea Curții Constituționale este definitivă. Cu toate acestea, deși statul român a efectuat plata în baza unei legislații naționale, emisă în deplină concordanță cu Constituția, frații Micula încearcă să execute statul român apelând la instanțe din alte state pe al căror teritoriu există bunuri ale statului român. Comisia Europeană intervine activ în toate litigiile în care statul român este acționat în judecată de frații Micula. De asemenea, pe 18 septembrie 2015, într-un punct de vedere al Ministerului Finanțelor Publice (MFP), se menționa faptul că ROMATSA nu a avut și nici nu are nicio calitate în litigiul dintre Micula și statul român. În perioada 21 — 22 septembrie 2015 au avut loc la Paris audierile prilejuite de acțiunea în anulare introdusă de statul român împotriva hotărârii ICSID care a obligat statul român, în 2013, să plătească fraților Micula despăgubiri de peste 84 de milioane de euro (circa 376 milioane de lei). Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian — ROMATSA se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Are statut de regie autonomă autofinanțată de importanță națională, deține monopolul natural al serviciilor de trafic aerian și nu primește de la bugetul statului sume pentru realizarea obiectului de activitate sau pentru realizarea programului de investiții și dezvoltare.