McDonald’s România, cel mai mare jucător de pe piaţa locală de restaurante, cu afaceri de circa 100 milioane euro şi cu aproape 70 de unităţi de tip fast-food, şi-a schimbat acţionarul weekend-ul trecut, scrie ZF în ediţia de luni.Astfel, gigantul american McDonald’s a vândut operaţiunile locale către un francizat din Malta, grupul maltez Premier Capital, România fiind o piaţă prea mică pentru o prezenţă directă, potrivit ZF.Americanii au local 67 de restaurante cu afaceri de aproape 100 mil. euro, fiind de departe cel mai mare jucător local de pe piaţa de restaurante. McDonald’s deţine de astfel 10% din toată piaţa locală de restaurante.Pentru Premier Capital din Malta, România devine a şasea piaţă unde compania deţine franciza McDonald’s şi va fi totodată şi cea mai mare, în contextul în care local sunt deschise 67 de unităţi sub brandul fast-food. Prin comparaţie, în toate celelalte cinci pieţe sunt circa 60 de restaurante, potrivit site-ului Premier Capital.Lanţul de tip fast-food McDonald’s, intrat pe piaţa locală cu un restaurant în Piaţa Unirii în 1995, este singurul nume străin de pe piaţa locală a restaurantelor care a venit direct, rivalii de la KFC, Pizza Hut şi Subway operându-şi business-urile din România în sistem de franciză.McDonald’s a mai aplicat acest model de business – intrare directă şi apoi transferul operaţiunilor către un francizat – pe mai multe pieţe din Europa de Est, precum Republica Moldova (businessul a fost preluat de omul de afaceri Ilie Năstase), Bulgaria, Georgia sau Azerbaidjan.McDonald’s a realizat o mişcare de acest gen şi în America de Sud, când un singur francizat a preluat toate cele circa 1.800 de localuri de pe continent. Această politică se aplică de regulă pieţelor unde sunt deschise sub 150 de unitaţi.Încheierea unui astfel de acord înseamnă că în buzunarele americanilor vor intra câteva zeci de milioane de euro, scrie ZF.Pe lângă suma obţinută pentru transferul de business, Mc Donald’s va încasa de la francizat şi procente din cifra de afaceri anuală, care în prezent se apropie de 100 de milioane de euro. O tranzacţie prin care un francizat preia toată reţeaua din România înseamnă pentru americani venituri mai mici, dar şi cheltuieli mai mici.Astfel, la nivel de profit, gigantul McDonald’s ar putea avea de câştigat, mai ales că în ultimii ani rezultatele nete ale companiei au fost mai slabe pe piaţa locală.În momentul unui astfel de transfer, în cazul în care McDonald’s găseşte partener, dacă noul francizat are experienţă în domeniu, el va prelua toată afacerea. În caz contrar, directorul general va primi un număr de acţiuni pentru a rămâne în companie şi pentru a se asigura continuitatea businessului, potrivit unor surse din piaţă.În cazul actual compania Premier Capital are deja experienţă în domeniu, deţinând franciza McDonald’s pe cinci pieţe.Totuşi, Daniel Boaje, românul care a condus McDonald’s România în ultimii cinci ani, a primit 10% din acţiunile McDonald’s România, potrivit surselor ZF.