Academia Franceză se opune oricărei reforme a ortografiei și subliniază că nu a inițiat-o pe cea care ar urma să se generalizeze în manualele școlare, afirmă Helene Carrere d’Encausse, secretar pe viață al Academiei, citată de 7sur7.be.”Nu am înțeles motivele pentru care se dezgroapă o reformă a ortografiei elaborată acum un sfert de secol și la care Academia nu a colaborat deloc, contrar a ceea ce s-a dorit să se creadă”, a spus dna Carrere d’Encausse într-un interviu acordat cotidianului Le Figaro.În mare parte necunoscută, reforma adoptată în 1990 prevede simplificarea ortografiei unor cuvinte și face ca utilizarea cratimei și a accentelor circumflexe să fie facultativă. Generalizarea sa în următoarele manuale școlare din școala primară a declanșat o vie polemică, îndeosebi în presă și pe rețelele de socializare.”Poziția Academiei în acest sens a fost mereu aceeași: o opoziție permanentă la orice reformă a ortografiei, însă un acord condiționat în privința unui număr redus de simplificări, care să nu fie impuse pe cale autoritară, ci supuse probei timpului”, a arătat Helene Carrere d’Encausse, care amintește că limba „este o parte esențială a identității” franceze.Secretarul pe viață al Academiei, de profesie istoric, precizează că, în ceea ce privește reforma din 1990, instituția s-a pronunțat asupra „principiilor generale — număr limitat de rectificări ale unor incoerențe sau anomalii grafice—, dar nu și asupra proiectului în sine, care era atunci în curs de elaborare”. Prin urmare, Academia s-a arătat „în dezacord” cu textul, a spus ea.”În 2016, ne aflăm în fața unei situații radical diferite”, cu un sistem educativ care „s-a prăbușit” atât de mult, încât „un elev din cinci termină școala fără să știe să citească. Prin urmare, problema nu mai este să oferim facilități elevilor, să păstrăm sau nu accentul circumflex, ci să revedem în totalitate sistemul nostru de educație”, a încheiat secretarul pe viață al Academiei Franceze.