Disciplinele opționale nu reflectă în mod real alegerea elevilor, a declarat joi ministrul Educației, Adrian Curaj, cu prilejul unei dezbateri pe această temă. „Părerea mea este că opționalele nu reflectă opțiunile elevilor real (…), trebuie să folosim cât mai mult resursele școlii și resursele pe care le putem atrage în școală, astfel încât să putem să particularizăm efortul pe care îl facem spre elevi. (…) Dacă vrem cu adevărat să se întâmple ceva în zona aceasta trebuie să ne apropiem de ideea unor resurse educaționale deschise. (…) Sper ca experiența legată de opționale să devină din ce în ce mai vizibilă (…), pentru că sunt convins că spațiul de inovare cel mai teribil este în zona acestor programe, aș vrea ca majoritatea lor să rămână opționale, să se consolideze ca opționale, adică să lase cât mai mult profesorul să ofere o educație personalizată elevului. Sigur, sunt inițiative, ne putem gândi că la un moment dat unele dintre ele pot ajunge și în curricula principală obligatorie, dar pentru mine este important să vedem în spațiul acela de 25% la dispoziția profesorului cum anume aceste opționale pot fi reflectate orizontal”, a afirmat ministrul Curaj. El este de părere că în următorii ani trebuie să se investească, din fonduri europene, ”pentru a doua și a treia competență a cadrelor didactice”. La rândul său, ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, Violeta Alexandru, a arătat că se simte nevoia echilibrării unor decizii în ceea ce privește opționalele. „Intenția noastră este ca aceasta să fie prima întâlnire dintr-o serie de întâlniri, cu scopul de a crea cadrul pentru discutarea și a altor potențiale materii opționale pentru ciclul gimnazial. (…) Am observat că se simte nevoia echilibrării unor decizii, astfel încât pe de o parte curricula să nu se aglomereze, respectiv să fie calibrate aceste opționale, de așa manieră încât să permită alegerea dintr-o paletă largă de teme”, a spus Violeta Alexandru. Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice și Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic au organizat consultarea „Dezbaterile societății civile cu privire la rolul școlii în formarea tinerilor cetățeni — disciplinele opționale”. Agenda a inclus discuții structurate pe patru module: educație pentru sănătate, educație pentru mediu, educație civică și juridică și educație financiară. La dezbatere au participat, printre alții, reprezentanți ai mai multor ministere și organizații neguvernamentale.