Valoarea acțiunilor Nissan a crescut joi la bursă, după ce s-a anunțat că producătorul auto nipon a fost primul care a găsit date contradictorii la rezultatele testelor de eficiență energetică și a cerut verificarea acurateții informațiilor referitoare la rezistența la frecare și rezistența aerului, transmit DPA și Kyodo.
La Bursa de la Tokyo, titlurile Nissan au urcat cu 3,1%, la 1.048 yeni, în timp ce acțiunile Mitsubishi Motors au scăzut cu 20,5%, la 583 yeni. Șefii Mitsubishi au recunoscut miercuri că au fost falsificate datele privind eficiența energetică la mini vehiculele sale, ceea ce afectează 625.000 de autoturisme de acest tip vândute în Japonia. Producătorul auto a manipulat testele de consum de combustibil, astfel încât rezultatele să reflecte o eficiență energetică mai bună decât în realitate, a explicat președintele Tetsuro Aikawa.
Ministerul Transporturilor a inspectat joi centrul tehnologic al Mitsubishi, o decizie ce semnalează intenția instituției de a pedepsi producătorul auto pentru falsificarea probelor. Operațiunea s-a realizat prin modificarea presiunii aerului din anvelope, ceea ce s-a reflectat în datele privind consumul de combustibil furnizate de companie autorităților nipone pentru patru modele de mini vehicule (cu motoare mai mici de 660 centimetri cubi) comercializate în Japonia.
Yoshihide Suga, șeful de Cabinet al premierului nipon, a afirmat joi că Executivul va răspunde cu asprime în acest caz și a criticat acțiunile Mitsubishi, deoarece afectează încrederea consumatorilor.
Ministerul Transporturilor a cerut și altor producători auto să verifice dacă testele de eficiență energetică au fost efectuate corespunzător și să raporteze informațiile până în 18 mai.
Manipularea a vizat 157.000 de autoturisme modelele ek Wagon și ek Space produse de Mitsubishi după 2013 și alte 468.000 de unități Dayz și Dayz Roox, ambele produse împreună și comercializate de Nissan Motor.
Mitsubishi a descoperit că datele erau false în urma derulării unei anchete interne, ale cărei rezultate au fost transmise autorităților nipone, a anunțat președintele companiei, într-o conferință de presă ce a avut loc la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Turismului.
„Continuăm să cercetăm ce s-a întâmplat și cine sunt vinovații”, a spus Aikawa, care a anunțat, de asemenea, că va fi înființată și o comisie independentă de investigații.
Șeful Mitsubishi a adăugat că s-a luat decizia opririi producției și comercializării tuturor modelelor menționate și a cerut „scuze sincere” consumatorilor afectați, cărora compania le va oferi compensații.
De asemenea, el a subliniat că, „ținând cont de gravitatea cazului”, compania va verifica datele privind consumul energetic și de la alte modele exportate, în cazul cărora testele variază în funcție de legislația națională.
Modelele de mini vehicule sunt foarte populare pe piața japoneză, datorită costurilor reduse de întreținere, consumului mai eficient de combustibil și dimensiunilor reduse. Anul trecut, Mitsubishi a vândut în Japonia aproximativ 100.000 de vehicule, din care 60.000 sunt mini vehicule.
Renault și Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deține 44,3% din acțiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acțiunile Renault.
Informațiile în cazul Mitsubishi vin după ce, în septembrie 2015, Agenția pentru Protecția Mediului din SUA (EPA) a acuzat Volkswagen că a instalat un soft care permitea mașinilor să îndeplinească standardele referitoare la poluare în timpul testelor, dar nu și în timpul operațiunilor normale. VW a recunoscut că a utilizat softul care a permis ca nivelul emisiilor unui număr de 580.000 de vehicule diesel fabricate din 2009 să fie de 40 de ori mai ridicat decât cel permis, conform standardelor legale din SUA.
Departamentul Justiției din SUA a cerut în ianuarie despăgubiri VW, de până la 46 miliarde de dolari, pentru încălcarea reglementărilor de mediu, iar compania germană se confruntă cu peste 50 de procese civile legate de depășirea nivelului emisiilor. Săptămâna trecută, un juriu federal a stabilit pentru 21 aprilie termenul limită pentru ca VW să repare vehiculele afectate.
Volkswagen face obiectul unor investigații în mai multe țări, după ce a recunoscut că, în perioada 2005 — 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.