Medicii de familie acuză CNAS de iresponsabilitate în asigurarea sănătăţii pacienţilor prin proasta gestionare a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate, după ce sistemul cardurilor de sănătate a devenit indisponibil şi cer demiterea celor responsabili.„Aşa cum am mai atras atenţia public, în Contractul-cadru, pe baza căruia se contractează întreaga activitate din sistemul de sănătate, există nenumărate obligaţii, sancţiuni şi imputări pentru furnizorii de servicii medicale referitoare la sistemul informatic, dar CNAS nu are nici obligaţii, nici sancţiuni în privinţa nefuncţionării sistemelor informatice. Legiuitorii nu au prevăzut şi nu au acceptat proceduri sau soluţii de rezervă de validare şi raportare în condiţiile în care PIAS nu funcţionează. Această situaţie nu mai poate fi tolerată„, se arată într-un comunicat de presă emis, joi, de Societatea Naţională de Medicină Familiei (SNMF).
Medicii de familie se plâng că îşi asumă riscul de a lucra offline, iar serviciile efectuate în afara prevederilor contractuale le sunt imputabile în mod direct.
„Nu mai acceptăm să ne asumăm riscul de a lucra offline când sistemele nu funcţionează, deoarece riscăm imputarea unor sume impresionante. Serviciile efectuate în afara prevederilor contractuale sunt imputabile medicilor, inclusiv costurile derivate din acestea. Pacienţii noştri sunt cei care au cel mai mult de suferit de pe urma acestor grave disfuncţionalităţi, iar noi suntem nevoiţi să fim părtaşi la un atac la dreptul bolnavilor de a-şi primi medicamentele de care au nevoie”, se mai arată în comunicat.
SNMF şi Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) deplâng şi modul greoi în care se desfăşoară prescripţia medicamentelor în România, listele de medicamente fiind pline de restricţii şi piedici şi consideră că că medicii sunt şantajaţi cu controale abusive şi interpretări excesive ale unor prevederi legale şi primesc sancţiuni care îi depofesionalizează.
În consecinţă, SNMF şi FNPMF cer demiterea celor responsabili, cercetarea modului în care a fost conceput şi achiziţionat sistemul informatic şi găsirea unei soluţii de urgenţă pentru funcţionarea sistemului de sănătate la parametri optimi.