Noile case de marcat vor putea fi achiziționate de anul viitor, urmând ca de la 1 ianuarie 2018 Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să se conecteze la ele, conform informațiilor prezentate în cursul acestei săptămâni de președintele instituției, Dragoș Doroș.
‘De la 1 ianuarie 2018 ne conectăm cu casele de marcat. Anul care vine va începe comercializarea caselor de marcat. Acesta a fost un proiect de suflet al meu, dacă poți să pui suflet în conectarea unor case de marcat la un server al ANAF, dar m-am implicat foarte mult, pentru că legea e de doi ani și nu s-a întâmplat nimic. Eu am investit mult efort și nervi ca să se întâmple cât mai repede și sper ca specificațiile să fie publicate în Monitor (Monitorul Oficial — n. r.) în câteva zile și apoi să înceapă procedura tehnică de autorizare a modelelor care vor fi comercializate. Noi avem anul viitor niște calendare cu marii contribuabili, mijlocii și mici care trebuie să se conecteze. Eventual, dacă, dar eu nu vreau să zic asta, dar dacă se vor înregistra niște întârzieri decalăm un pic calendarele ca să fie pentru toată lumea normal. Dar eu nu vreau să se întârzie’, a spus Doroș.
În ceea ce privește inspecția fiscală, șeful ANAF afirmă că inspectorii se duc în control prea târziu și constată sume prea mari.
‘Analizele noastre ne spun că ne ducem în control prea târziu, constatăm sume prea mari, penalitățile care vin atașate sunt prea mari, iar activele nete pe care aplicăm aceste sume suplimentare și penalități sunt prea mici. Atunci rezultă insolvențe și din aceste insolvențe procentul de revenire în circuitul economic normal este de 3-4%, ceea ce este nemulțumitor pentru noi. Ce ne-am dori noi ar fi să ne ducem cât mai devreme, să constatăm sume mai mici pe active nete mai mari, mai ușor de plătit și companii care să poată să supraviețuiască”, a precizat el.
Potrivit acestuia, trebuie implementată o strategie de conformare, iar contribuabilii care nu vor să plătească taxe trebuie eliminați de pe piață cât mai repede.
„În același timp, chestia asta cu controlul. În strategia de conformare, controlul e ultima fază. Noi trebuie să implementăm, și asta facem, o strategie de conformare. Strategia de conformare înseamnă că ne uităm la toți contribuabilii, stabilim analiza de risc pe care o aplicăm tuturor, vedem care sunt cu risc mic, care sunt cu risc mijlociu și mare și, la fiecare dintre ei, aplicăm măsurile de conformare cuvenite. La cei cu risc mic este dialogul și ajutorul, la cei cu risc mediu este ajutorul să intre în categoria de risc mic și la cei care au risc mare, cei care nu vor să plătească taxe, interesul este să îi eliminăm de pe piață cât mai repede’, a explicat președintele ANAF.