Statul european este unul în care se construieşte prin educaţie şi cultură, a declarat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, cu ocazia premierii celor 64 de unităţi şcolare câştigătoare ale celei de-a X-a ediţii a Competiţiei Naţionale ”Şcoala Europeană”. „Eu cred că este bine şi este obligaţia noastră să marcăm faptul că suntem europeni, iar statul european este unul în care se construieşte sigur prin acorduri, prin legi, prin regulamente, prin tot felul de proceduri. Dar în primul rând se construieşte prin educaţie şi cultură. Dacă nu există un simţ al statului european, dacă nu avem acest simţ al apartenenţei la un spaţiu comun, de fapt toate celelalte proceduri şi mecanisme nu sunt decât lucruri abstracte pe care oricum foarte puţini le înţelegem”. “Eu ceea ce ştiu legat de Europa este că sunt cetăţean european, că am studiat în spaţiul european şi m-am simţit la fel de liber şi am simţit că am aceleaşi drepturi ca oricare alt coleg, că pot să fac ceea ce este legal şi ceea ce vreau să fac în acest spaţiu european. Aceste lucruri se învaţă, iar şcoala şi noi dascălii avem datorie, este o datorie plăcută, să promovăm aceste valori. Competiţia la care aţi participat şi pe care noi o celebrăm astăzi este o competiţie care a început cu aproximativ 10 ani în urmă, iar menirea sa a fost exact aceasta de a construi şi în acest mod spiritul european”, a afirmat ministrul Pricopie. La rândul său, preşedintele Comisiei de educaţie din Camera Deputaţilor, Angel Tîlvăr, a spus că parlamentarii fac totul pentru ca un domeniu „atât de important, atât de pretenţios şi atât de dezbătut să capete şi atenţia pe care o merită, dar şi rezolvările pe care le necesită”. Prezent la festivitate, şeful Reprezentanţei Comisiei Europene în România, Nicolae Idu, a afirmat că pe lângă această competiţie mai există o serie întreagă de alte programe care se adresează şcolilor din învăţământul preuniversitar. „De exemplu Reprezentanţa CE derulează un program care se numeşte ‘Europa Casa Noastră’, în parteneriat cu MEN şi care de asemenea se bucură de foarte mare succes în rândul şcolilor din România. Apreciez mult implicarea dascălilor şi elevilor pentru problematica europeană. Cercetarea, inovarea şi educaţia sunt cele trei domenii care trebuie să creeze un nou spaţiu de competitivitate a UE în contextul procesului de globalizare a accesului tot mai dificil la resurse şi de aceea cred că rolul şcolii continuă să crească într-o societate europeană şi modernă”, a spus Idu. La ediţia din acest an s-au înscris 116 unităţi de învăţământ preuniversitar din 36 de judeţe şi din municipiul Bucureşti. Pe primele trei locuri s-au clasat Colegiul Tehnic ”Gheorghe Cartianu” din Piatra Neamţ (191 puncte), Liceul ”Ştefan Procopiu” din Vaslui (190 puncte) şi Colegiul Tehnic ”Mihai Băcescu” din Fălticeni (judeţul Suceava) – 187 de puncte. Fiecare unitate de învăţământ a primit certificatul ‘Şcoală Europeană – 2013’ şi un premiu în valoare de 5.000 lei care va fi utilizat exclusiv pentru dotări. Decizia privind bunurile care vor fi achiziţionate aparţine conducerii fiecărei unităţi şcolare, iar MEN va repartiza sumele prin inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, care la rândul lor au obligaţia să le repartizeze unităţilor de învăţământ. Şapte unităţi şcolare deţin de 10 ani, neîntrerupt, titlul de ”Şcoală Europeană”. Acestea vor primi, în acest an, pentru a patra oară (2004, 2007, 2010 şi 2013), certificatul: Colegiul Economic din Buzău, Colegiul Economic ”Ion Ghica” din Târgovişte, Colegiul Naţional ”O. Goga” din Sibiu, Colegiul Naţional ”Mihai Eminescu” din Baia Mare, Liceul ”Ştefan Procopiu” din Vaslui, Şcoala Gimnazială ”Andrei Şaguna” din Deva şi Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă nr. 1 din Oradea. De asemenea, 20 de şcoli obţin pentru a treia oară acest certificat. Competiţia naţională ”Şcoala Europeană” se adresează tuturor unităţilor de învăţământ preuniversitar implicate în activităţi, programe sau proiecte europene. Certificatul obţinut are o valabilitate de trei ani, după care şcoala trebuie să concureze din nou pentru a-şi reconfirma titlul. Evaluarea candidaturilor şcolilor înscrise în competiţie s-a realizat după mai multe criterii: coerenţa activităţilor derulate în cadrul proiectelor sau programelor comunitare cu politica generală a instituţiei şcolare, integrarea activităţilor derulate în cadrul proiectelor sau programelor comunitare în programul curent al şcolii, performanţele şcolare, asigurarea egalităţii de şanse, continuitate şi constanţă în derularea de activităţi, proiecte sau programe comunitare, strategie şi modalităţi de implementare şi evaluare, strategie şi modalităţi de valorizare (diseminare şi exploatare a rezultatelor/produselor), dezvoltarea dimensiunii europene a educaţiei prin activităţile de cooperare europeană şi calitatea documentelor de candidatură (documentele manageriale din perioada 2010-2013, formularul de candidatură şi portofoliul ilustrativ).