Premianţii Festivalului de Film de la Oberhausen, în premieră în România, la BIEFF

FilmStripCâteva dintre cele mai impresionante titluri premiate la Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen vor fi proiectate în premieră în România, la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti (BIEFF), care va avea loc în perioada 11 – 15 decembrie, potrivit unui comunicat.

După succesul de care s-a bucurat în 2012 la BIEFF, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen revine la Bucureşti. Binecunoscut pentru atenţia deosebită pe care o acordă experimentului şi aflat la cea de-a 60-a ediţie, Festivalul de la Oberhausen este unul dintre cele mai importante evenimente de gen pe plan internaţional. În decursul a mai mult de cinci decenii, Oberhausen a fost promotorul a numeroşi cineaşti şi artişti vizuali celebri, precum Roman Polanski, Werner Herzog, Wim Wenders, Chantal Akerman şi George Lucas.”Scurtmetrajul este un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar Oberhausen a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni regizor„, declara Roman Polanski.Cu sprijinul Goethe-Institut, BIEFF prezintă câteva filme care au fost apreciate la ediţia din 2013 a festivalului german, întrunind aprecierea unanimă a juriului: creaţii vizuale inovatoare care abordează, fără compromisuri, probleme politice şi culturale de mare actualitate.Distins cu premiul juriului ecumenic la Oberhausen, „Nation Estate”, o distopie SF ascunsă sub masca unei utopii, oferă o soluţie inteligentă şi plină de umor a conflictului din Orientul Mijlociu: întreaga populaţie palestiniană este mutată într-un singur zgârie-nori colosal. Ca locuitorii să se simtă ca acasă, la fiecare etaj se află câte un oraş – la trei e Ierusalimul, la patru Ramalah etc. – iar holurile reconstituie locuri faimoase, ca Biserica Naşterii Domnului din Betleem. Călătoriile de la un oraş la altul, altădată atât de dificile din cauza punctelor de control, se pot face acum cu liftul. Cu amestecul său de scenografie glossy obţinută în CGI, personaje interpretate de actori şi muzică electronică arabă, filmul este un deliciu vizual, care oferă o viziune surprinzătoare a unui posibil viitor al naţiunii palestiniene, forţate să construiască pe verticală, din cauza constrângerilor politice şi geografice.Distins cu premiul FIPRESCI la Oberhausen 2013, „Buffalo death mask” este un jurnal poetic, filmat pe 16 mm, „ce documentează şi pune sub semnul întrebării percepţia clişeizată asupra a ce înseamnă să trăieşti cu SIDA, de la abjecţia carnală la spiritualitatea incandescentă. O meditaţie – vizuală, verbală şi tactilă – ecstatică despre supravieţuire, doliu, memorie, dragoste şi comunitate. O conversaţie între Mike Hoolboom şi artistul vizual Stephen Andrews, ambii supravieţuitori, de multă vreme, ai retrovirusului HIV, pluteşte peste ceea ce pare să fie un Toronto visat şi câteva dintre fantomele sale”, spunea Tom Waugh. „Off-white tulips” este un eseu-video gândit ca un dialog ficţional cu James Baldwin (un scriitor american cu o puternică influenţă socială), ce extinde limitele genului autobiografic. Fotografii găsite, cărţi poştale şi bucăţi de ziar, documentând vizitele prelungite în Istanbul ale scriitorului, şi reprezentări ale unor iconuri pop americane şi turce sunt îmbinate în acest colaj, prin asocieri extrem de creative. Rezultatul este atât o critică subtilă a rasismului, a discursului transnaţional sau a statuturilor politice ale comunităţii LGBT, cât şi o dovadă emoţionantă a felului în care ideile de sine stătătoare ale cuiva pe care nu îl cunoaştem ne pot influenţa istoriile personale.O experienţă contemplativă, fascinantul „Mountain in shadow” oferă o perspectivă poetică asupra relaţiei dintre imensitatea naturii şi insignifianţa fiinţei umane, printr-un balet hipnotic al unor schiori care alunecă, pe timp de noapte, pe coasta înzăpezită a muntelui.