Ca urmare a constituirii Sistemului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, în baza O.U.G. nr. 21/2004, aprobată prin Legea nr. 15 din 28 februarie 2005 şi a actelor normative subsecvente, din anul 2005, o dată cu apariţia O.M.A.I. nr. 718 au fost constituite serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă, în subordinea consiliilor locale, prin unirea serviciilor publice de pompieri civili şi a formaţiunilor de protecţie civilă din subordinea acestora. Potrivit legislaţiei actuale, serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă se constituie în comune, oraşe şi municipii, în subordinea consiliilor locale şi îşi desfăşoară activitatea în sectoare de competenţă stabilite cu acordul inspectoratelor judeţene. Aceste servicii au ca misiuni prevenirea producerii unor situaţii de urgenţă, prin acţiuni de îndrumare şi control, în localităţile în care îşi desfăşoară activitatea şi intervenţia în situaţii de urgenţă, atunci când acestea se produc. La nivelul judeţului Iaşi funcţionează 95 de servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă (93 la nivelul comunelor şi 2 la nivelul oraşelor), clasificate în funcţie de componenta preventivă, de dotare şi de tipul intervenţiei, astfel: categoria I – 69 de servicii (având în formaţia de intervenţie doar echipe specializate, pe tipuri de riscuri) şi 26 de servicii categoria a III-a (având în formaţia de intervenţie grupe de intervenţie, dintre care una încadrează o autospecială pentru stingerea incendiilor, şi echipe specializate, pe tipuri de riscuri). Aceste categorii de servicii voluntare au în compunere, în mod obligatoriu, un compartiment pentru prevenirea situaţiilor de urgenţă. În anul 2013, voluntarii au intervenit pentru stingerea a 212 incendii din care 49 cu forţe proprii şi 163 în cooperare cu ISUJ Iaşi. Membrii S.V.S.U. au efectuat activităţi de îndrumare şi control la gospodăriile cetăţeneşti la nivelul autorităţii administrative teritoriale, acţiuni care au avut ca rezultat scăderea numărului de incendiifaţă de anii precedenţi. În activitatea de operaţionalizare a serviciilor voluntare au fost întâmpinate greutăţi cu privire la: perceperea de către autorităţile administraţiei publice locale a serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă doar ca structuri de intervenţie, scăpând din vedere tocmai rolul activităţii de prevenire pe care trebuie să o desfăşoare acestea; alocarea de fonduri financiare insuficiente de către consiliilor locale din bugetul de stat, precum şi din taxe locale sau alte surse pentru înfiinţarea şi funcţionarea serviciilor voluntare; dotarea necorespunzătoare cu autospeciale, echipament de protecţie, accesorii, piese de schimb pentru reparaţii, precum şi stadiul avansat de uzură a autospecialelor şi mijloacelor de intervenţie. ”Considerăm că fiecare autoritate a administraţiei publice locale a perceput în timp serviciul voluntar ca structură de specialitate proprie pe linia prevenirii şi intervenţiei în situaţii de urgenţă şi au constatat că este necesară o mai mare implicare a consiliilor locale în derularea programelor de finanţare pentru operaţionalizarea serviciilor voluntare”, a precizat lt.col. Zaharia Florin, șeful Serviciului Pregătire, Protecţie şi Educaţie Preventivă a Populaţiei Iași. (E.M.)