Românii consumă în perioada Crăciunului și a Anului Nou peste 7,3 milioane de cozonaci, 1,5 milioane de porci și peste 160 de milioane de ouă, iar toate acestea sunt ‘stinse’ cu 50 de milioane de litri de vin și sunt asezonate cu specilități de ciocolată sau cafea, relevă estimările furnizate de producători și procesatori. În România se sacrifică în perioada Crăciunului peste 1,5 milioane de porci, în jur de 30% din totalul animalelor sacrificate într-un an întreg, din care în jur de 450.000—500.000 de capete provin din fermele comerciale, iar diferența este reprezentată de sacrificările din gospodăriile proprii. Prețurile sunt mai mici cu 10-15% în 2014 față de aceeași perioadă a anului trecut, carnea de porc în viu fiind vândută, în medie, în această perioadă cu 5 lei/ kg, sub prețul de cost al producătorului român. Produsele tradiționale din carne de porc, precum toba, caltaboșul sau cârnații întregesc meniurile românilor de Crăciun, iar procesatorii se orientează în această perioadă către astfel de produse, pentru a satisface toate gusturile. Consumul mediu de produse din carne de porc al unui român este în creștere față de anii trecuți, ajungând la 33 de kilograme pe locuitor într-un an, însă rămâne cu 15-20% mai mic decât media din Uniunea Europeană. În această perioadă și patiserii se laudă cu creșterea consumului de cozonaci, în condițiile în care românii consumă în perioada sărbătorilor de iarnă de circa zece ori mai mulți cozonaci decât într-o lună obișnuită. In luna decembrie, românii cumpără în jur de 160 de milioane de ouă, cu 50% mai mult comparativ cu o lună obișnuită. Și consumul de vin crește cu ocazia Sărbătorilor de iarnă, în medie, românii beau cu 50% mai mult vin față de o lună obișnuită. Potrivit directorului general al Patronatului Național al Viei și Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe, românii preferă în această perioadă vinuri roșii, iar consumul total de vin este estimat la 50 de milioane de litri numai în luna decembrie, din care doar 40% provine din piața fiscalizată. „În această perioadă a anului, vânzările cresc de obicei cu circa 50% față de o lună normală, dar acest an este unul oarecum atipic, deoarece producția de vinuri ale micilor producători (autoconsumul) nu a fost foarte mare și lunile octombrie — decembrie au avut cote bune de piață în privința comerțului fiscalizat de vinuri. Deși nu avem studii de piață, consumul total de vin în decembrie este estimat la 50 de milioane de litri, dar numai 40% provine din piața fiscalizată”, a spus pentru AGERPRES Ovidiu Gheorghe. Consumul anual de vin în România este de 25 de litri pe cap de locuitor și reprezintă doar jumătate din consumul țărilor dezvoltate, care se ridică la peste 50 de litri/locuitor. De exemplu, în Franța se consumă 58 litri/cap de locuitor, iar în Italia 53 de litri/cap de locuitor. Reprezentantul PNVV a adăugat că în 2014 piața vinului a început să se revigoreze, mai ales pe segmentul de vinuri medium și premium, estimările arătând o creștere de circa 12-15% pe tot anul.
Consumul de ciocolată, în ușoară creștere
În privința ciocolatei, datele statistice arată o creștere ușoară a consumului în ultimul an, după o scădere continuă din 2008, acesta fiind estimat la 1,7 kilograme pe cap de locuitor, spre deosebire de țările occidentale, unde media este de 10 kilograme, conform unor date furnizate de companiile de profil. În 2012, consumul de ciocolată în România a fost de 29,6 milioane de kilograme, în scădere cu aproape 5% comparativ cu anul precedent. Vârful consumului de ciocolată a fost atins în 2008, când volumul a ajuns la 39 milioane de kilograme, adică 1,9 kilograme per capita. Românii, peste 80%, preferă ciocolata cu lapte.
Bugetul românilor pentru masa de Crăciun și Revelion — 602,21 lei în 2014
Bugetul mediu pe care românii au declarat că l-au alocat în acest an pentru Crăciun și Revelion strict pentru mâncare și băutură (carne, cozonac, băuturi răcoritoare, fructe) este de este de 602,21 lei, comparativ cu 600,76 lei în 2013. Suma este în creștere față de bugetul pentru 2012 — 501 lei — și 422 de lei în 2011. În total, românii din mediul urban alocă un buget de aproximativ 1.500 lei pentru petrecerea Sărbătorilor de iarnă, la fel ca și bugetul de anul trecut, conform unui studiu de piață realizat de MEDNET Marketing Research Center.