Campania europeană ”TrafficSnake Game” (TSG), aflată în acest an la prima sa ediție în România, a înregistrat un success deosebit la Iași, unde s-a derulat sub denumirea ”OSCAR, ŞARPELE HOINAR” şi a debutat în cadrul ”Săptămânii Europene a Mobilităţii”. Creată pentru a încuraja elevii, părinţii şi cadrele didactice să adopte moduri sustenabile pentru a se deplasa la şcoală, campania propune mersul pe jos, cu bicicleta, cu mijloacele de transport public sau folosirea în comun a aceleiaşi maşini, în defavoarea deplasărilor cu autoturismul personal. Jocul efectiv, adresat şcolilor primare, s-a desfăşurat în perioada 22 septembrie-3 octombrie 2014. La o lună după finalizarea activităţilor a fost efectuată o evaluare post-campanie, pentru a se observa dacă TSG a generat schimbarea de comportament al elevilor. Ulterior, toate datele au fost colectate, analizate şi înregistrate pe site-ul oficial al campaniei de către Asociaţia ”Oraşe Energie România”, coordonatorul naţional TSG. În urma analizei s-a constatat că rezultatele obţinute sunt excepţionale şi motivează organizarea ediţiilor viitoare ale campaniei. La nivel naţional, în campanie au participat peste 7.800 de elevi din 56 şcoli primare. În perioada derulării campaniei, elevii au obţinut economii de peste 57.000 km, care ar fi fost parcurşi cu autoturismul personal şi reducerea cu peste 9.800 kg a emisiilor de CO2. La Iași, campania, care s-a desfășurat prin intermediul Primăriei, a inclus patru şcoli primare, respective ŞCOALA PRIMARĂ ”CAROL I”, ŞCOALA PRIMARĂ ”GH.ASACHI”, ŞCOALA PRIMARĂ ”M.KOGĂLNICEANU” și ŞCOALA PRIMARĂ ”V.CONTA, implicând un număr de 250 elevi. Aceștia au obţinut economii de peste 2.700, km care ar fi fost parcurşi cu autoturismul personal şi reducerea cu peste 400 kg a emisiilor de CO2. Rezultatele în cifre, înregistrate la o lună după finalizarea campaniei, ilustrează schimbarea comportamentului elevilor, în raport cu utilizarea diferitelor moduri de deplasare. ”Eu merg la şcoală cu autobuzul. Staţia la care cobor este exact în dreptul şcolii. În fiecare dimineaţă, ca să pot ajunge pe trotuar, făceam slalom printre maşinile care aduceau elevi, oprite în staţia autobuzului. În săptămânile de campanie, am observat că staţia este liberă… şi acum am înţeles că are legătură cu TrafficSnake Game. Concluzie: DACĂ VREI, POŢI!”, a declarat una dintre cadrele didactice participante în campanie. ”Nu ne aşteptam să observăm un salt atât de mare, mai ales în cazul copiilor care au început să vină pe jos la şcoală. În cazul clasei pe care o coordonez, elevii care stau în afara oraşului le cer în continuare părinţilor, deşi îi aduc cu maşina, să îi lase la câteva staţii distanţă de şcoală, ca să poată merge împreună cu alţi colegi, pe jos. Sunt multe clase la care s-a atins procentul de sută la sută deplasări sustenabile în perioada campaniei, iar procentajul a rămas la fel şi după finalizarea campaniei. Această campanie ni s-a părut eficientă în raport cu alte campanii care vizau acelaşi obiectiv, şi suntem convinse că rezultatele se datorează modalităţii de desfăşurare: bannerul atractiv cu OSCAR, sistemul cu buline şi puncte colorate, formularele de monitorizare, concurenţa între clase etc.”, a afirmat un alt profesor implicat în campanie. Mergând pe jos sau cu bicicleta, copiii devin conştienţi de mediul înconjurător şi îşi dezvoltă aptitudini privind siguranţa în deplasare şi capacitatea de a anticipa acţiunile celorlalţi participanţi la trafic. În plus, mersul pe jos sau cu bicicleta contribuie la atingerea necesarului de exerciţiu fizic recomandat zilnic copiilor. Pe termen lung însă, campania ţinteşte spre generarea unei percepţii uşor de înţeles la nivelul copiilor, cu privire la ce înseamnă o comunitate sănătoasă, guvernată de libertatea de mişcare, decalitatea vieţii şi de independenţa faţă de mijloacele de transport motorizat. ”TrafficSnake Game” (TSG) este o campanie creată pentru a încuraja mersul la şcoală, pe jos sau cu bicicleta, având drept principal grup ţintă elevii şi părinţii acestora. Campania constă într-un joc distractiv şi uşor de pus în aplicare. Pe lângă jocul efectiv, fiecare şcoală participantă este încurajată să organizeze acţiuni conexe şi să familiarizeze elevii cu concepte precum transport sustenabilşi mobilitate, mediu înconjurător şi sănătate activă. (E.M.)