Compania malaeziană AirAsia, al cărei avion a dispărut duminică între Indonezia și Singapore cu 162 de persoane la bord, este cel mai mare transportator aerian cu tarife reduse (low cost) din Asia și un client important al constructorului aeronautic european Airbus, transmite AFP.Dispariția avionului Airbus A320-220, la o oră după decolarea sa de pe aeroportul internațional Juanda din Surabaya, este primul incident grav înregistrat de AirAsia în cei 13 ani de activitate. Avionul dispărut era operat de AirAsia Indonesia, o filială deținută în proporție de 49% de AirAsia.Înființată în 1994 la Kuala Lumpur, compania era ”muribundă” în anul 2001, când a fost achiziționată de Tony Fernandes, fost director la grupul american Time Warner. În pofida crizei prin care a trecut transportul aerian mondial după atentatele de la 11 septembrie, Fernandes a pariat pe creșterea explozivă a transportului aerian în Asia, ca urmare a apariției unei clase mijlocii avide să călătorească. Motto-ul AirAsia este ‘Now Everyone Can Fly’ (Acum toată lumea poate zbura).În aceste condiții, AirAsia a devenit o companie rentabilă din 2002, iar în 2003 Fernandes a rambursat datoriile de 11 milioane de dolari pe care le-a asumat în momentul preluării companiei.Între timp, compania AirAsia s-a extins rapid prin crearea de filiale în Asia de Sud-Est și are opt astfel de unități în Thailanda, Indonezia, India și Filipine și deservește aproximativ 120 de destinații din China până în Australia, de la Hong Kong până în India. În schimb, AirAsia a încercat fără succes să intre pe piața din Japonia. După an de exploatare, AirAsia a decis să pun capăt operațiunilor sale japoneze în luna octombrie 2013.De trei ori mai profitabilă decât compania aeriană națională Malaysia Airlines, lovită în acest an de două catastrofe, AirAsia deține din 2009 titlul anual de cea mai bună companie aeriană low cost din lume, premiu decernat de firma londoneză Skytrax, devansând compania Virgin a miliardarului Richard Branson.Flota AirAsia este compusă în întregime din avioane Airbus, compania malaeziană fiind unul dintre principalii clienți ai constructorului european. Potrivit cifrelor furnizate de Airbus, la data de 30 noiembrie 2014, AirAsia comandase 475 de aparate și a primit 157 de avioane Airbus.AirAsia X, o filială a AirAsia pentru zboruri pe distanțe lungi, a confirmat, la mijlocul acestei luni, o comandă pentru 55 de avioane Airbus A330 Neo, cu o valoare de catalog de 15 miliarde de dolari.Traficul aerian low cost în Asia s-a triplat în decurs de 10 ani, fiind evaluat undeva între 50 și 70 de milioane de pasageri în 2013, adică 20% din traficul aerian regional.