Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO), o agenție a Organizației Națiunilor Unite, va propune un nou standard care obligă avioanele comerciale să-și raporteze poziția la fiecare 15 minute, aceasta fiind una din inițiativele avute în vedere la nivel global după dispariția avionului malaezian, transmite Reuters. Dispariția avionului MH370 aparținând Malaysia Airlines în luna martie a anului trecut a determinat căutarea unui nou sistem la nivel global care să facă posibil identificarea rutei și ultima locație a unui avion. Un purtător de cuvânt de la ICAO a declarat marți că, dacă va fi adoptat, noul standard ar putea intra în curând în funcțiune deoarece nu ar avea nevoie de noi tehnologii pe avioane. Membrii ICAO ar urma să discute această propunere la o conferință ce va fi organizată luna viitoare la Montreal. Separat, Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni, IATA, o organizație ce reprezintă aproximativ 200 de companii aeriene din întreaga lume, a promis anul trecut să conducă un grup de lucru pe tema îmbunătățirii siguranței aviației cu toate celelalte asociații din industria aviației. În luna decembrie, grupul de lucru a recomandat ca în decurs de 12 luni companiile aeriene să înceapă să-și urmărească avioanele la intervale de cel puțin 15 minute, însă IATA a respins această propunere deoarece consideră că termenul limită nu este unul practic. ‘Dacă statele membre vor cădea de acord asupra noului standard, la conferință se va discuta și cât de rapid ar putea fi implementat noul standard și dacă se dorește ca ICAO să urgenteze procesul’, a declarat purtătorul de cuvânt al ICAO, Anthony Philbin. ICAO ar putea forța companiile aeriene să acționeze deoarece deciziile sale devin obligatorii în cele 191 de state membre însă agenția preferă să ia decizii pe bază de consens ceea ce înseamnă că reuniunea din luna februarie va fi una crucială. Multe companii aeriene își urmăresc deja avioanele utilizând sisteme prin satelit. Un raport pregătit de ICAO susține că majoritatea avioanelor care zboară pe distanțe luni au deja la bord sisteme care pot transmite poziția lor. ICAO subliniază însă că aceste echipamente nu sunt pornite întotdeauna și că în unele locuri, de exemplu pe rutele polare, există zone care nu sunt acoperite de sateliți. Întrebat dacă sistemele radio ar putea fi utilizate pentru îndeplinirea standardului ICAO, Anthony Philbin a apreciat că o soluție de rezervă pentru avioanele care nu dispun de tehnologia de ultimă generație ar putea fi comunicațiile prin voce.