Patronatele bancare resping conversia creditelor prin lege; insolvența personală, benefică dacă nu încurajează indisciplina

Impunerea pe cale legislativă a unor soluții pentru clienții cu credite în franci elvețieni, care nu respectă principiile economiei de piață, poate genera lipsă de predictibilitate în activitățile economice și investiționale, dar și inechitate între clienții băncilor, iar o lege a insolvenței persoanelor fizice ar putea fi benefică dacă nu încurajează indisciplina la plata ratelor bancare, reiese dintr-un comunicat al Consiliului Patronatelor Bancare din România (CPBR) transmis joi AGERPRES.

„CPBR consideră că orice inițiativă privind conversia creditelor în valută trebuie să țină cont de principiile stipulate de Directiva europeană nr. 17 din 2014, care stabilește că operațiunile de conversie se vor efectua la cursul de schimb de la data acesteia.  (…) Deși Directiva europeană are ca termen de aplicabilitate luna martie 2016, CPBR consideră că elaborarea unei legislații naționale care să se armonizeze cu principiile Directivei este posibilă chiar din acest an’, se arată în comunicat.

Referitor la conversia creditelor la alt curs de schimb decât cel al pieței din momentul conversiei, reprezentanții CPBR cred că această problemă nu poate fi tratată printr-un act normativ, ci doar punctual, între bănci și clienții lor. În cazul în care conversia la alt curs se impune pe cale legislativă, ar putea apărea situații inechitabile în rândul clienților.

‘Spre exemplu, persoane care au contractat credite de sute de mii sau milioane de franci elvețieni sau alte valute pentru investiții în afaceri imobiliare ar beneficia de aceleași condiții cu cei care, în mod obiectiv, nu-și mai pot achita ratele lunare’, spun specialiștii CPBR.

În plus, băncile membre ale CPBR susțin că o lege a insolvenței persoanelor fizice ar fi benefică doar în măsura în care nu va încuraja abuzurile în aplicare și indisciplina la rambursare în rândul persoanelor fizice.

„Din păcate, ca și concept, până în prezent considerăm că el nu a fost corect promovat și nici mediatizat, deoarece a circulat ca o soluție percepută ca potențial salvatoare pentru consumatorii care, mai mult sau mai puțin, pe o durată mai lungă sau mai scurtă de timp, se confruntă cu unele dificultăți financiare, însă doresc să-și mențină nivelul de trai actual chiar în condițiile scăderii veniturilor după perioada de criză’, se subliniază în comunicat.

În ceea ce privește OUG 46/2014, privind restructurarea creditelor, cu modificările propuse recent de Ministerul Finanțelor, băncile membre ale CPBR sunt de acord cu implementarea ei, cu caracter de protecție socială.