Băncile sunt obligate să le dea clienţilor contractele de credit sau actele adiţionale de restructurare, după caz, înainte de le semna pentru a le putea studia cu atenţie, aceştia putând să ceară consultanţă de la specialiştii Protecţiei Consumatorului, afirmă preşedintele autorităţii, Marius Dunca.”Prin lege, operatorul financiar bancar este obligat să pună la dispoziţia consumatorului contractul înainte, nu mă duc şi-l semnez acolo. Am voie să solicit contractul şi să-l duc la un profesionist. Să nu ne ducem să-l semnăm, este dreptul nostru în calitate de consumator. Îmi pune banca un contract de 30 de pagini şi mă pune să-l semnez în cinci minute”, a declarat miercuri Dunca într-o conferinţă de presă.El a îndemnat clienţii care nu au cunoştinţe financiar-bancare şi nu înţeleg clauzele contractuale şi implicaţiile acestora să se adreseze ANPC pentru a primi consiliere, dacă contractul este în regulă sau nu ar trebui acceptat în forma respectivă.Băncile care nu respectă prevederea riscă sancţiune contravenţională între 10.000 şi 50.000 de lei şi sunt obligate să întrerupă această practică. Dunca a precizat că ANPC nu a primit nicio sesizare pe această temă în ultimii ani, făcând apel la clienţii băncilor să depună plângere.”La ANPC totul este gratis, orice consultare, recomandare, orice hârtie transmisă la ANPC este cu răspuns este gratuit. Este o instituţie a statului şi chiar rog pe această cale orice contract doreşte cineva să semneze, orice consumator român, indiferent că este un contract cu un IFN, cu o bancă, să facă apel mai întâi ori la un comisariat judeţean pentru protecţia consumatorului să primească un aviz de la un specialist înainte să facă orice credit. Poate aşa reuşim să mai stopăm un pic din neregulile pe care le fac unii operatori financiar-bancari sau unele instituţii financiare nebancare”, a punctat Dunca.Clienţii cu credite în franci au fost abordaţi de către bănci pentru soluţii individuale, însă nu le-au permis acestora să ia contractele pentru a le studia, susţinând că reprezintă bunul instituţiei şi că oferta expiră în două ore, potrivit Andreei Cristoforidis, unul dintre reprezentanţii Grupului Clienţilor cu Credite în CHF.Întrebat cum ar putea dovedi acest lucru clienţii, întrucât băncile comunică acest refuz doar verbal, nu şi în scris, Dunca a replicat: „Să ne facă în scris (consumatorii să depună plângere – n.r.), că sunăm noi operatorul financiar-bancar”.Persoanele care au credite în franci elveţieni au invitat băncile la negocieri, alături de reprezentanţi ai Asociaţiei Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) şi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). Acestea ar urma să aibă loc la sediul ANPC, care şi-a asumat rolul de mediator, în cursul lunii aprilie, pentru prima săptămână fiind programate întâlnirile preliminare.Cele şapte bănci invitate sunt Raiffeisen, Volksbank, Bancpost, Piraeus Bank, Banca Românească, OTP şi Credit Europe Bank.Clienţii vizează reducerea sau eliminarea comisioanelor, reducerea marjelor fixe sau conversia în lei la cursul zilei cu discount sau la un curs de schimb mai mic negociat cu banca.