Lucrarea „Puritate”, de Nicolae Tonitza, va fi scoasă la vânzare pe 17 iunie, la Bucureşti, la licitaţia de vară a casei Artmark, care va propune colecţionarilor şi opere semnate de Theodor Pallady, Gheorghe Petraşcu, Ion Ţuculescu şi Samuel Mützner.Potrivit Artmark, călătorii imaginare sau nu, sejururi de creaţie la ţărmul mării sau în depresiunile montane, aventuri la capătul lumii sau în atelier au fost surse nesecate de inspiraţie pentru mari artişti ca Nicolae Tonitza, Theodor Pallady, Gheorghe Petraşcu, Ion Ţuculescu şi Samuel Mützner. Cel din urmă ajunge chiar în Japonia, la Kyoto, unde se dedică observării localnicilor şi a vieţii cotidiene specifice zonei. Mützner surprinde şi fixează pentru totdeauna în istoria artei un astfel de moment în „După-amiază în Palatul de Vară (Poissons rouges)” (estimare 15.000 – 25.000 de euro). Opera a participat în faimoasa expoziţie „Le Japon” organizată de artist mai întâi la Bucureşti, apoi la New York, în perioada ianuarie – martie 1916.Un fin observator al expresivităţii umane, Nicolae Tonitza este prezent în expoziţie cu opera „Puritate” (estimare 35.000 – 55.000 de euro), ce face parte din ciclul „Spleen”, realizat de artist în anii 1925-1926 şi care a fost prezentat în cadrul primei expoziţii Grupul celor Patru din 1926. Călătoria lui Tonitza la Durău, la poalele Ceahlăului, a rămas în amintirea posterităţii nu doar prin frescele mânăstirii satului, ci şi prin uleiul „Trandafiri sălbatici” (estimare 10.000 – 15.000 de euro).Un alt pictor călător, Gheorghe Petraşcu, se regăsea în 1934 la Eforie (după ce vizitase recent Padova, Chioggia şi Veneţia), unde îşi imortalizează soţia în opera „Femeie cu umbrelă (Lucreţia)” (estimare 12.000 – 18.000 de euro). Artistul este reprezentat în expoziţie şi de o operă de maturitate, „Natură statică cu carte şi evantai roşu” (estimare 15.000 – 25.000 de euro), care evocă intimitatea atelierului şi poezia lucrurilor simple, pe care Petraşcu a cultivat-o odată cu refuzul de a-şi mai părăsi spaţiul privat.Într-un registru diferit, Ion Ţuculescu a cultivat în toată cariera sa peisajul şi călătoria către meleagurile pitoreşti ale României. Prezent în expoziţie cu opera „Lanul de rapiţă” (estimare 18.000 – 25.000 de euro), artistul a influenţat considerabil modul reproducerii naturii pe pânză în mediul artistic bucureştean.La rândul său, Theodor Pallady a ales să-şi îmbogăţească universul vizual vizitând toată Europa, rămânând însă cel mai atras de intimitatea interioarelor regăsite în aceste locuri. „Natură statică cu flori, evantai şi cariatidă” (estimare 15.000 – 25.000 de euro) este un astfel de loc. Importanţa operei este sporită şi de apartenenţa la colecţia Marie Jeanne (Diamandy) şi Nicolae Bastaki.Expoziţia poate fi vizitată până pe 16 iunie, iar licitaţia de vară va avea loc pe 17 iunie, de la ora 19.30, la Athénée Palace Hilton din Bucureşti.