La proba scrisă de ”Limba și literatura română” a examenului de Bacalaureat, desfășurată luni, 29 iunie, la nivelul județului Iași au fost înscriși 5.714 candidați, dintre care 201 au absentat. Pentru că au păstrat telefonul asupra lor la intrarea în sala de examen, iar acesta a sunat în timpul tezei, doi candidați au fost eliminați, aceștia nemaiputându-se înscrie în următoarele două sesiuni de bacalaureat pentru a susține examenul. Subiectul I, de 30 de puncte, a inclus fragmente de text aparținând genului dramatic – ”Trei generații”, de Lucia Demetrius, pentru filiera teoretică-profil real, filieră tehnologică, filieră vocațională-toate profilurile, cu excepția profilului pedagogic, respectiv ”Ultima oră”, de Mihail Sebastian, pentru filiera teoretică-profil umanist și filiera vocațională-profil pedagogic. ”Sarcinile de lucru au vizat aspecte referitoare la nivelul lexical și semantic al limbii, la componentele structurale și valențe expresive și stilistice ale unui text dramatic și permit evaluarea unor competențe specifice, precum: identificarea particularităților și a funcțiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de texte, utilizarea adecvată a achizițiilor lingvistice în producerea și în generarea de texte, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului, etc.”, a declarat prof. Cezar Zaharia, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Iași. Textul de tip argumentative, de la subiectul al II-lea (30 de puncte) le-a oferit candidaților posibilitatea de a-și demonstra nu numai competențele specifice redactării unei astfel de compuneri, cât și cultura generală, propriile pasiuni sau experiențele de lectură referitoare la importanța practicării unui sport, sau la rolul scriitorilor în societate. La subiectul al III-lea, tot de 30 de puncte, eseul de 600-900 de cuvinte a solicitat prezentarea particularităților de construcție a unui personaj într-un text narativ studiat, aparținând lui Ion Creangă, George Călinescu sau Marin Preda (selecție posibilă din ”Povestea lui Harap”, de Ion Creangă, ”Enigma Otiliei”, de George Călinescu, ”Moromeții”, de Marin Preda, sau alte texte studiate din opera prozatorilor menționați), respectiv prezentarea relației dintre două personaje dintr-un roman interbelic studiat (la alegere, dintre operele romancierilor Liviu Rebreanu, George Călinescu, Mihail Sadoveanu sau Camil Petrescu), fiind astfel verificate conținuturi fundamentale din programa de liceu, precum și competența elevilor de a utiliza strategii de înțelegere și de interpretare tipologică, tematică, structurală și stilistică în explorarea și valorizarea critică și estetică a textului narativ. ”În ansamblu, variantele de la disciplina Limba și literatura română au fost de nivel mediu, echilibrate în funcție de filieră și profil, cu abordarea unor aspecte referitoare la cele două genuri literare (dramatic și epic) considerate mai accesibile de către elevi, încât aceștia pot obține rezultate bune și foarte bune la examen”, a precizat prof. Cezar Zaharia. Examenul de Bacalaureat (sesiunea iunie – iulie 2015) continuă marți, 30 iunie, cu proba din cadrul bacalaureatului bilingv francofon, unde la nivelul județului Iași sunt înscriși 58 de candidați. (E.M.)