Breaking News
Sala de clasa

Academia cere Ministerului Educaţiei introducerea culturii folclorice în învăţământul preuniversitar

Sala de clasa

Academia Română a transmis Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice un memoriu pentru introducerea elementelor de cultură folclorică în programa de studiu preuniversitară, oferindu-se să acorde sprijin pentru soluţionarea problemelor sesizate în învăţământul românesc.Academia Română, prin Departamentul de Etnologie al Institutului de Filologie Română „A. Philippide” din Iaşi, semnalează lipsa unui cadru şi a unui rol bine definit în documentele de planificare a activităţii didactice şi a sistemului de evaluare naţională pentru studierea folclorului şi, în acest sens, a trimis, luni, un memoriu Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, conform unui comunicat remis miercuri, agenţiei MEDIAFAX, de cel mai înalt for cultural al ţării.Memoriul este semnat de 17 persoane, printre care patru membri ai filialei Iaşi a Academiei Române, trei cadre didactice din mediul universitar şi alte şapte din mediul liceal, cărora li s-au alăturat reprezentanţi ai Muzeului Etnografic al Moldovei şi ai Asociaţiei Art – Meşteşugurile Prutului.Iniţiativa academică vine în consens cu Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene şi cu recentele stipulări oficiale ale Comisiei Europene, care încurajează guvernele statelor membre să se implice în „salvarea şi îmbogăţirea patrimoniilor culturale naţionale”, acestea reprezentând un factor de creştere economică şi de coeziune socială, precizează Academia Română.De asemenea, Legea învăţământului menţionează, printre principiile care guvernează activitatea de învăţare în România, „principiul asumării, promovării şi păstrării identităţii naţionale şi a valorilor culturale ale poporului român”. Potrivit Academiei, este cunoscut faptul că acest principiu se aplică în mod curent în mediul preuniversitar occidental, unde se redactează şi se utilizează în demersul didactic teme din folclorul regional şi local şi unde profesorii au la dispoziţie ghiduri de predare a folclorului, toate acestea fiind considerate măsuri pentru sporirea atractivităţii, interactivităţii şi a accesibilităţii învăţării.În acest sens, Academia Română, prin Departamentul de Etnologie al Institutului de Filologie Română „A. Philippide”, propune Ministerului Educaţiei oferirea de consultanţă ştiinţifică de specialitate şi sprijin în redactarea documentelor de fundamentare pentru soluţionarea problemelor privind predarea literaturii populare, sesizate în învăţământul românesc.Demersul academic se sprijină pe competenţa ştiinţifică a unui important număr de cercetători din mediul academic, profesori universitari şi profesori din învăţământul preuniversitar, reuniţi în cadrul Atelierului etno-didactic „Cum şi de ce poate fi predat folclorul”, unde s-a discutat despre situaţia folclorului în programele şcolare. Întâlnirea ştiinţifică a fost organizată în perioada 25 – 26 iunie de Institutul de Filologie Română „A. Philippide” din Iaşi al Academiei Române, împreună cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură Iaşi.Participanţii la eveniment au formulat câteva recomandări, între care acordarea unui număr mai mare de ore, în programa generală de trunchi comun pentru predarea limbii şi literaturii române, respectiv a unui număr mai mare de ore pentru studierea literaturii populare, dar şi alegerea unor texte reprezentative şi adecvate caracteristicilor psiho-cognitive ale fiecărui nivel de şcolarizare.De asemenea, Ministerului Educaţiei îi este propus să redreseze modul învechit în care sunt/au fost prezentate conţinuturile de folclor în manualele şcolare aprobate de minister, întrucât „acestea suferă de prea multe clişee şi formulări encomiaste, ceea ce face discursul total neadecvat realităţii funcţionale a culturii populare româneşti”.