Liderii de business din România sunt încrezători atât în creșterea afacerilor lor în acest an, cât și în evoluția per ansamblu a economiei, mai mult de o treime dintre aceștia estimând un avans semnificativ al cifrei de afaceri și peste jumătate arătându-se încrezători în evoluția economică a țării, conform studiului „O nouă viziune a creșterii”, publicat joi de EY România. Astfel, 40% dintre companiile incluse în acest studiu planifică o creștere semnificativă a cifrei de afaceri în 2015, cuprinsă între 10% și 31%, în timp ce doar 27% estimează o creștere moderată a cifrei de afaceri, între 5% și 10%. De asemenea, 55% dintre executivii care au răspuns la sondaj sunt încrezători și foarte încrezători în evoluția economică a țării. Estimările privind creșterea profitului sunt relativ similare cu cele de la începutul anului: 35% dintre executivi estimează că vor avea profituri cu peste 10% mai mari în acest an, în timp ce doar 12% dintre aceștia se așteaptă la o scădere a profitabilității în 2015. În ceea ce privește investițiile, doar 27% dintre respondenți mai prevăd o creștere a investițiilor cu peste 10%, față de 36%, la începutul anului. Estimările cele mai mari privind creșterea investițiilor sunt în domeniile producției, construcțiilor și imobiliarelor și în domeniul transporturilor. ‘Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilor în acest an. În consecință, liderii de afaceri se arată încrezători în potențialul care se află în fața lor și se uită tot mai atent către noile oportunități pe care evoluția mediului de afaceri le deschide. Important este cum vor aborda aceste oportunități și cum își vor transforma avantajele competitive, construind o creștere sustenabilă’, a afirmat Bogdan Ion, country managing partner, EY România. La fel ca și în cazul investițiilor, estimările privind creșterea numărului de angajați se temperează, în comparație cu februarie 2015. Totuși, 58% dintre respondenți așteaptă creșteri ale numărului salariaților, mai puțin însă față de începutul anului, când 71% dintre executivi planificau creșterea personalului. De asemenea, la începutul anului, 87% dintre companii estimau că vor crește salariile angajaților în 2015, procent care se menține relativ ridicat. 80% dintre respondenți declară că încă mai este loc de creștere până la sfârșitul anului. Companiile din IT și din energie și utilități estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul curent. La începutul lui 2015, liderii de business din România se așteptau ca cererea să redevină motorul creșterii afacerilor românești, conform răspunsurilor oferite în cadrul ediției din februarie a studiului ‘O nouă viziune a creșterii’. Dacă la începutul anului, doar 2% dintre respondenți se așteptau la o creștere puternică a cererii, iar 64% prognozau o creștere moderată, în prezent, 27% dintre respondenți estimează că cererea clienților pe care îi deservesc va crește puternic și doar 40% se mai bazează pe o creștere moderată. Întrebați care sunt schimbările legislative care vor avea cel mai mare impact asupra afacerii pe mai departe, liderii de business au indicat între primele trei: reducerea TVA (31%), scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit (26%) și schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesioniști. Principalele trei provocări pe care executivii le identifică în domeniul lor de activitate sunt competitivitatea scăzută (16%), retenția angajaților și managementul talentelor (14%) și presiunea pe preț (13%). De partea cealaltă însă, principalele oportunități indicate de respondenți în sectorul lor sunt exportul de servicii IT în afara României (16%), potențialul de creștere a pieței interne (13%) și avansul tehnologic (12%). Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piața locală în 2015, percepția executivilor s-a schimbat pe parcursul ultimelor șase luni. Dacă, în februarie 2015, cei mai importanți trei indicatori erau rezultatele financiare, satisfacția clienților și cota de piață, în prezent, liderii de business se raportează diferit la elementele care definesc succesul în afaceri. Ei pun, așadar, mai mult accent pe satisfacția clientului (84% dintre respondenți, față de 72% la începutul anului), apoi pe rezultatele financiare (66% dintre respondenți, față de 68% la începutul anului) și pe brand awareness (51% dintre respondenți față de 41% la începutul anului). Analiza EY are la bază un chestionar prin care se analizează percepțiile a 328 executivi de top provenind din diverse industrii. 14% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane euro, 10% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane euro, 38% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane euro și 38% sub 1 milion de euro cifră de afaceri. 72% sunt companii românești, restul de 28% fiind subsidiare ale unor companii străine. Executivii au răspuns chestionarului EY România în perioada 16 iulie — 17 august 2015.