Programul marilor magazine trebuie hotărât de consumatorul român, nu prin emiterea unor legi, iar în momentul de față acesta își dorește să interacționeze șapte zile din șapte, a afirmat, marți, Dan Șucu, președintele Asociației Marilor Rețele Comerciale din Romania (AMRCR), într-o conferință de specialitate. „Clientul este cel care hotărăște programul marilor magazine, iar în prezent el vrea să interacționeze cu noi șapte zile din șapte. (…) El hotărăște când vrea să interacționeze cu noi. Și nouă ne-ar plăcea să lucrăm opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână, dar e bine să ne lăsăm clienții să hotărască programul marilor magazine. Nu putem da legi în acest sens, noi îi numim pe cetățeni clienți, iar autoritățile le spun fie contribuabili, fie votanți”, a spus Dan Șucu. Potrivit sursei citate, produsele românești sunt la ora actuală tot mai cerute de consumatori în marile lanțuri de magazine, în condițiile în care studiile recente realizate de AMRCR arată că 83,6% dintre români cumpără din supermarketuri. „Suntem bucuroși că produsele românești sunt tot mai cerute de consumatori în marile magazine. Eticheta de ‘Produs în România’ este acum un atu comparativ cu anul 2000, când era mai degrabă un dezavantaj. Anul 2015 este anul în care acțiunea marilor magazine este hotărâtă de client”, a adăugat Șucu. Pe de altă parte, Delia Nica, director executiv al AMRCR, consideră că pentru consumatorul român primul criteriu în alegerea unui produs rămâne în continuare prețul, iar marile rețele de magazine își doresc să crească numărul produselor românești precum și pe cel al clienților. Conform unui studiu realizat de INSCOP, 72,6% dintre români spun că supermarketurile contribuie la creșterea economiei românești și 74,4% spun că marile magazine sunt benefice pentru economia unui oraș. În luna mai 2015, deputații PNL Nini Săpunaru și Tinel Gheorghe au inițiat o propunere legislativă prin care hipermarketurile să fie închise duminica și de sărbătorile legale, apreciind că în aceste condiții se va putea revitaliza comerțul tradițional, iar pe termen lung va avea un efect pozitiv asupra producătorilor agricoli, prin valorificarea propriilor produse și stimularea acestora pentru a produce și pe viitor. De asemenea, inițiativa de modificare a Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare mai arată că ‘limitarea va determina consumatorul român să se concentreze pentru cumpărăturile zilnice sau săptămânale în zilele lucrătoare și în prima parte a weekendului, respectiv vineri după amiază și sâmbăta, urmând ca pentru duminică să se reorienteze pentru familie, mișcare în aer liber, cultură’. Totodată, la începutul lunii octombrie, plenul Senatului a adoptat o propunere legislativă prin care marii comercianți sunt obligați să vândă carne, fructe și legume în proporție de minimum 51% din producția românească, însă actul normativ trebuie să intre în dezbaterea Camerei Deputaților, cu rol decizional în acest caz.