Ieri s-a terminat prima parte a proiectului cultural ”Scriitori în școli”, aflat în organizarea Casei de Cultură ”Mihai Ursachi” a Municipiului Iași, Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Iași și Televiziunea ”Apollonia TV”.
Proiectul a avut ca subiect principal, de această dată, scriitorii pe care elevii îi învață la orele de literatură română, astfel încât s-a putut iniția și susține un interesant dialog, între cei care ocupă paginile manualelor de limbă și literatură română și cei care ocupă băncile gimnaziului și ale liceului.
Dialogul în sine a fost unul constructiv, relaxant, provocator, dacă ținem cont că, pe parcursul acestuia, s-a ajuns la mărturisiri inedite din viața și laboratorul operei invitaților în acest proiect.
După o ediție în care invitații elevilor au fost academicienii Nicolae Breban și Eugen Simion, în toamnă, școlile din Iași au găzduit întâlnirile cu principalii scriitori ”de dincolo de Prut”, dar din aceeași limbă română, amintindu-i astfel pe Arcadie Suceveanu (Președintele Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova), Leo Butnaru (Președintele Uniunii Scriitorilor din România – Filiala de la Chișinău, prozatorul Ioan Mânăscurtă, Grigore Chiper, Nicolae Spătaru și Valeriu Matei (directorul Institutului Cultural Român ”Mihai Eminescu”, de la Chișinău). Este pentru prima oară când acești importanți scriitori ai literaturii române sunt prezenți în școlile din România, într-un dialog electrizant cu elevii de la colegiile naționale de marcă ale Iașului. Să mai amintim că alături de aceștia a fost prezent și Cassian Maria Spiridon, președintele Uniunii Scriitorilor din România – Filiala Iași și scriitorul Mircea Platon, care a întregit dialogul declanșat în urma întrebărilor elevilor, despre opera invitaților sau chiar despre laboratorul creației. Mai mult, la Colegiul Național ”Emil Racoviță” sau la Colegiul Național, Colegiul Național ”Costache Negruzzi”, și Liceul Teoretic ”Al. Ioan Cuza”, au fost identificați elevi care erau la rândul lor creatori, pe care i-am invitat să ia loc în rând cu invitații, să încerce și ei să răspundă la aceleași întrebări adresate profesioniștilor într-ale literaturii.
În luna noiembrie a acestui an, în cadrul aceluiași proiect ”Scriitori în școli”, liceele ieșene Garabet Ibrăileanu, Liceul Pedagogic, Colegiul Național, Liceul cu program Sportiv, Liceul Teoretic Al. Ioan Cuza, Colegiul Tehnic ”Gheorghe Asachi”, Colegiul Național ”Emil Racoviță” au găzduit întâlnirile cu scriitorii Lucian Alecsa, Varujan Vosganian (prim-vice-președintele Uniunii Scriitorilor din România), Gabriel Chifu (vicepreședintele Uniunii Scriitorilor din România) și Florin Iaru.
Elevii participanți la acest proiect au reușit deja să se miște relaxați în preajma scriitorilor, pe care orele de literatură îi pune față în față cu ”ce a vrut să spună scriitorul” și ”ce ai reușit să înțelegi din creația analizată”. Elevii au reușit să demitizeze o realitate, aceea prin care se obișnuiseră să creadă că scriitorul este cel care a murit și pe care ei îi învață din manualele școlare, de la clasa a IX-a la clasa a XII-a.
Întâlnirile cu scriitorii au fost acum câțiva ani subiect la Bacalaureat. Un subiect pe care elevii, încă de atunci implicați în acest proiect, au avut habar ce să scrie, nu din imaginație, ci chiar din amintire.
Proiectul va continua și în anul 2016, poate într-un format mai aplicat, chiar sub formă de ”școală de creație”, astfel încât să depășim discuțiile formale, să pătrundem mai adânc în esența actului de creație.
Întâlnirile vor păstra formatul amfiteatrelor în care elevii vor fi invitați să participe activ cu creațile lor proprii, fără ca întâlnirea să se transforme într-o ședință de cenaclu, păstrându-se rigoarea și valoarea de necontestat a celor care alcătuiesc literatura română actuală.
Nu intenționez să opresc ”Scriitori în școli” doar la nivelul unor vizite drăgălașe de lucru a creatorilor care dau bine în fața elevilor, avizi să afle amănuntele picante și pitorești mai ales ale biografiilor invitaților.
Intenția mea este aceea de a descoperi și întreține firescul întâlnirii astfel încât elevul care se simte atras de emoția creației să reușească să-și găsească drumul înaintea rătăcirilor, pe care viața le presară, de regulă, pe drumul necunoscutului. Cu o astfel de strategie unii își pot câștiga destinul, în timp ce alții sunt scutiți de ani buni de rătăcire.