Grupul informatic american Apple a anunțat marți seară că, în primul trimestru al acestui an, vânzările de telefoane iPhone au fost cu 16% mai mici decât în perioada similară a anului trecut, prima scădere trimestrială de la lansarea acestui produs în 2007, ceea ce a făcut ca Apple să înregistreze prima sa diminuare trimestrială a cifrei de afaceri din ultimii 10 ani, informează AFP. În perioada ianuarie-martie 2016, Apple a vândut 51,19 milioane telefoane iPhone, față de 61,17 milioane unități în perioada similară a anului trecut. Scăderea vânzărilor de telefoane iPhone era așteptată de analiști în condițiile în care chiar directorul general de la Apple, Tim Cook, a făcut o declarație în acest sens la începutul anului. Însă, la această scădere a vânzărilor de telefoane, s-au adăugat alte rezultate financiare dezamăgitoare. Profitul net înregistrat de Apple în primul trimestru a scăzut cu 22%, până la 10,5 miliarde de dolari, iar cifra de afaceri s-a redus cu 13%, până la 50,6 miliarde de dolari. Potrivit lui Charlie Bilello, analist la Pension Partners, este prima scădere trimestrială a cifrei de afaceri înregistrată de Apple după primul trimestru din 2003. În aceste condiții chiar și anunțul privind recompensarea acționarilor cu 50 de miliarde de dolari, prin dividende și răscumpărarea de acțiuni, nu a putut opri scăderea acțiunilor Apple, care în jurul orei 21,00 GMT înregistrau un declin de peste 7% cu ocazia schimburilor electronice care au urmat închiderii Bursei de la New York. Încetinirea vânzărilor de iPhone, care se adaugă declinului vânzărilor de tablete iPad, 10,25 milioane de unități vândute în primul trimestru cu 19% mai puțin decât în perioada similară a anului trecut, scoate în evidență necesitatea diversificării gamei de produse a grupului Apple. De la lansarea sa în 2007, iPhone a fost un produs crucial pentru veniturile Apple, fiind responsabil pentru două treimi din vânzările realizate de grupul american. Însă în ultima vreme cererea pentru iPhone și alte smartphones sofisticate a scăzut la nivel mondial pe măsură ce piața a devenit din ce în ce mai saturată. În plus, pe piețele în curs de dezvoltare unde cererea de dispozitive mobile este în creștere, prețul mare al telefoanelor Apple reprezintă un obstacol pentru aceste produse.