Justiţia din Republica Moldova este departe de a se bucura de încrederea totală a cetățenilor. Aflat la conducerea Minsiterului Justiției de aproape nouă luni, ministrul Vladimir Cebotari dă asigurări că situația se va schimba, iar efectul acțiunilor întreprinse va fi resimțit peste puțin timp. Într-un interviu pentru portalul BizLaw, Vladimir Cebotari vorbește despre realizările obținute în 100 de zile, voința politicului de a reforma justiția, dar și când Uniunea Europeană ar putea debloca finanțarea pentru țara noastră.
BizLaw: Dle Cebotari, sunteți ministru al Justiției de apoape nouă luni. Ce ați reușit să faceți din ce v-ați propus și care sunt obiectivele pentru următoarea perioadă?
Vladimir Cebotari: A fost promulgată Legea privind moratoriu asupra controlului de stat, au fost elaborate mai multe proiecte de legi: proiectul Legii cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative (excluderea obligativității de ținere a ștampilei), proiectul Legii privind reorganizarea sistemului judecătoresc (votat în prima lectură), proiectul Legii cu privire la completarea Constituției Republicii Moldova (avocatul poporului), proiectul Legii pentru modificarea Constituției Republicii Moldova (referitor la Procuratură), proiectul Legii pentru modificarea Constituției Republicii Moldova (în partea ce ține de sistemul judecătoresc), proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Cod de Procedură Penală, Codul de Procedură Civilă, Cod Contravențional – marja de discreție a actorilor din domeniul justiției), proiectul cu privire la organizarea și funcționarea Agenției de administrare a instanțelor judecătorești, proiectul de Lege cu privire la Centrul Național de Integritate (votat în prima lectură), proiectului Legii cu privire la declararea averii (votat în prima lectură) ș. a. De asemenea, a fost lansat noul portal al instanțelor de judecată, care are o altă arhitectură logică și grafică, oferind posibilitatea instanțelor de judecată de a redacta și publica în mod individual informația necesară. În această perioadă am inaugurat sectorul de tip deschis pe teritoriul Penitenciarului nr.7, Rusca.
BizLaw: Veniți din mediul de afaceri. Cum vedeați justiția din acea postură și cum o vedeți acum, când faceți parte din sistem?
Vladimir Cebotari: Vreau să menționez că am studii în drept, experiență în jurisprudență. Am participat în instanțe la soluționarea litigiilor, am activat și în domeniul construcțiilor. Atunci erau foarte multe impedimente în dezvoltarea antreprenorială, controale, legislația imperfectă. Acum vreau să creez un sistem care, indiferent de persoane, va funcționa în beneficiul mediului de afaceri. Țin contact cu justițiabilii, ascult problemele și așteptările lor, venind cu soluții concrete. La minister ținem cont de activitatea agentului economic și acționăm pentru ca să-și recapete încrederea în instituțiile statului.
BizLaw: Șeful delegației UE a criticat în nenumărate rânduri modul în care este făcută reforma justiției. La un post de televiziune, Ambasadorul Pirkka Tapiola a vorbit despre justiție subordonată, instituții politizate ale statului, lipsa climatului de afaceri favorabil investițiilor etc. Cum vedeți redresarea situației?
Vladimir Cebotari: Zilnic, lucrăm mult și direcționat. Avem progrese la capitolul lichidarea restanțelor. Dar justiția necesită timp ca măsurile să ajungă a fi aplicabile. Multe proiecte abia au ajuns în Parlament, altele urmează să fie examinate. Însă este o perioadă de la aprobare până la colectarea rezultatelor. Să nu uităm că sunt mai multe instituții implicate și reforma trebuie să aibă loc atât pe verticală, cât și pe orizontală. În planul de continuare a Strategiei de reformare a sectorului justiției va fi pus accentul pe impactul social și nu cel inter-instituțional.
BizLaw: În 2015 UE a stopat finanțarea reformei justiției, declarându-se dezamăgită de faptul că pachetul de legi cu privire la integritate nu a fost aprobat de Guvern, iar Parlamentul tergiversa aprobarea legii cu privire la Procuratură. Considerați că ați întreprins destule măsuri pentru ca UE să reia finanțarea?
Vladimir Cebotari: Avem mai multe realizări, printre care Legea Procuraturii, cadrul conex acesteia, pachetul CNI și alte reușite în cele 100 de zile, conform SRSJ, Planului de Asociere RM-UE și Road Map. Noi am elaborat scrisoarea înaintată Guvernului, care la rândul său o va remite Uniunii Europene, menționând succesele noastre. Și anume, proiectele de legi care sunt în Parlament ne permit să deblocăm finanțările, iar tranșele 3 și 4 vor veni pentru susținerea reformei în domeniu.
BizLaw: În cadrul unei vizite de lucru ați declarat că sistemul opune rezistență, în pofida faptului că autoritățile încearcă să întreprindă reforme. Cine anume opune această rezistență?
Vladimir Cebotari: Este o etapă firească. În orice proces de schimbare evident că se opune rezistență. În acest sens, iată de ce apar și cursuri care pregătesc așteptările pentru transformări sau facilitează procesul de promovare a unor schimbări. Eu înțeleg această rezistență care există din partea tuturor instituțiilor. Dar nu toată lumea în interiorul lor au aceeași poziție și opinie. Este dificil să accepți imediat o schimbare de comportament, să ieși din zona de confort. Însă, lucrurile trebuie schimbate atunci când nu funcționează bine. Dacă nu faci aceasta, înseamnă că obții regres.
Noi simțim că unii judecători nu sunt de acord cu optimizarea hărții judecătorești. Doar unii. Nu înseamnă că toți se opun sau că este împotrivă instituția – Consiliul Superior al Magistraturii (CSM). Alții resping un alt proiect. Și vocile strigă atunci când nu sunt de acord. Este un proces normal, dar nu înseamnă că vocea care strigă exprimă opinia tuturor în ansamblu.
BizLaw: Pe timpul când era Chiril Gaburici prim-ministru, miniștrii PD au boicotat pachetul de legi cu privire la reforma CNI, iar acum același pachet de legi a fost votat fără vreo obiecție. Cum ați reușit să vă convingeți colegii de partid să voteze?
Vladimir Cebotari: Este o mare dorință actuală a politicului să se schimbe spre bine. Să nu uităm că orice reformă trebuie comunicată și explicată colegilor. E necesar să existe înțelegerea că va fi aplicată uniform și nediferențiat.
BizLaw: Guvernul a aprobat Proiectul de Lege privind modificarea cadrului normativ conex Legii cu privire la Procuratură. Domnul Gribincea, unul dintre autorii noi Legi, a declarat că la proiect au fost efectuate mai multe modificări care nu au fost dezbătute în cadrul grupului de lucru.
Vladimir Cebotari: Marea majoritate a grupului de lucru este formată din reprezentanți ai Ministerului Justiției, Procuraturii și ai Ministerului de Interne. Toți sunt pentru acest proiect de lege. O minoritate absolută a avut o voce separată și proiectul a fost înaintat spre aprobare Executivului, luând-se în considerare opiniile consolidate ale majorității absolute.
BizLaw: În cadrul unei emisiuni ați declarat că după reformarea Procuraturii şi a CNI-ului trebuie să vedeți dacă mai este nevoie de CNA. Legea Procuraturii a fost votată și urmează pachetul CNI. În viitorul apropiat, ne putem aștepta la o eventuală lichidare a CNA-ului? Ce instituție va prelua atribuțiile Centrului Anticorupție?
Vladimir Cebotari: Reformele trebuie făcute cu o evaluare atentă a impactului. Urmează să regândim locul și rolul CNA. Răspunsul va veni în urma lucrului comun al instituțiilor de drept. Împreună vom discuta, vom dezbate și vom lua deciziile.
BizLaw: Fostul procuror DNA, Mariana Alexandru, a declarat că sistemul procesual din Republica Moldova trebuie schimbat din temelii. Dvs. ce părere aveți?
Vladimir Cebotari: Consider exact același lucru. Prin declarația sa, doamna Mariana Alexandru ne-a influențat să ne grăbim în procesul de setare a unui grup de lucru, care va avea scopul de a revizui din temelie sau poate chiar de a rescrie Codul de procedură penală. Chiar ieri Am discutat cu colegii, am dat indicațiile corespunzătoare pentru a solicita și mediului academic, și celui profesional să delege cele mai bune persoane într-un grup, care să revadă, să regândească acest sistem. Dorim să simplificăm unele sarcini pe care le are procurorul, să creștem transparența în procesul penal, să garantăm sau să sporim garanțiile de drepturi acordate părților în proces și să mai debirocratizăm unele lucruri. La fel de importantă pentru noi este regândirea rolului judecătorilor în proces.
BizLaw: Cât despre judecători, fostul procuror DNA spunea că au un rol de simplu spectator…
Vladimir Cebotari: Cred că pentru anumite situații și doar la anumite etape judecătorul poate avea un rol mai activ. Dar, deocamdată, să nu luăm aceasta ca o sarcină trasată pentru Codul de procedură penală. Este o opinie doar a mea, la moment. Contează foarte mult ce vor spune profesioniștii, cei care zi de zi fac această pâine.
BizLaw: Cât ar putea dura procedura de revizuire/modificare a Codului de procedură penală?
Vladimir Cebotari: Depinde cât de profunde vor fi acele intervenții pe care le vom face. Sunt trei opțiuni: fie rescriem, fie revizuim, fie venim cu o nouă redacție. Referitor la timp, totul va derula deja în dependență de acele modificări, cât de substanțiale vor fi.
BizLaw: Ce v-a determinat să acționați în instanță funcţionarii din Republica Moldova pentru că au încălcat Convenţia Europeană a Drepturilor Omului şi astfel țara noastră a ajuns să fie condamnată la CEDO? Credeți că astfel veți responsabiliza judecătorii, procurorii?
Vladimir Cebotari: Am fost determinați de legislație. Astfel, ei vor fi mai atenți înainte de a emite o hotărâre. Deja se simte o reacție, dar ajungem într-o altă extremă – judecătorii se tem să ia decizii. Trebuie să precizez că neconstituțional este să încalci drepturile cetățenilor, care se regăsesc în Constituție.
BizLaw: Societatea, experții din domeniu au calificat această acțiune drept un pas de PR și populism, întrucât se știa din start că este anticonstituțional. Ce v-a determinat să acționați astfel și la ce rezultat vă așteptați?
Vladimir Cebotari: A intrat în vigoare Legea agentului guvernamental, iar noi o implementăm. Nu există o hotărâre a Curții Constituționale în acest sens. Noi nu credem că această acțiune este anticonstituțională.
BizLaw: Ați fost numit ministru din partea Partidului Democrat. Cât de independent sunteți în acțiuni?
Vladimir Cebotari: Sunt foarte independent în orice activitate profesională a mea. Nu sunt independent doar față de programul de guvernare, reformele din sistem, cadrul normativ existent, interesele societății și ale acestei țări.
BizLaw: Cât de des sunteți sunat sau primiți indicații din partea politicienilor, demnitarilor?
Vladimir Cebotari: Eu urmez Planul de activitate al Guvernului și nu primesc niciodată de la nimeni indicații decât de la Prim-ministrul Pavel Filip.
BizLaw: La ce etapă se află contrucția noului penitenciar din municipiul Chișinău, care va înlocui actualul penitenciar nr. 13?
Vladimir Cebotari: A fost lansată licitația de selectare a companiei ce va face design-ul.
BizLaw: În presă au apărut mai multe articole despre averea Dvs. impresionantă. Cum ați reușit?
Vladimir Cebotari: Lucrând mult, câte 16/18 ore zilnic, cu dedicație, acumulând, asumându-mi riscul, stimulând partenerii și angajații.
BizLaw: Recent, a apărut în presă că soția Dvs. se află printre fondatorii unei companii aeriene. Nu sunteți în conflict de interese? Soția Dvs. are experiență în a gestiona afaceri?
Vladimir Cebotari: Nu există conflict de interese. Nu am competențe pe dezvoltarea politicilor în sectorul transporturilor. Consider că de gestionarea/administrarea afacerilor trebuie să se ocupe personal calificat, profesionist, cu un risc antreprenorial.